گروه بازرگانی- چندی پیش رییس اتحادیه قنادان نشستی با خبرنگاران برگزار کرد تا درباره جزئیات قیمت‌ شیرینی‌های ویژه ماه رمضان (زولبیا و بامیه) اطلاع‌رسانی کند. گزارش آن نشست منتشر شد و اخبار آن که حاکی از تلخ‌کامی شیرینی‌سازان بود به اطلاع عموم رسید.

در حاشیه این نشست جدولی از قیمت مواد اولیه شیرینی‌سازی در اختیار خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت که در آن قیمت مواد اولیه در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ مندرج بود.

این جدول نشان می‌دهد که این اقلام از رشد قیمت ۱۲ الی ۴۵۴درصدی طی دو سال و نیم برخوردار شده‌اند.

براین اساس خرید عمده هر مثقال زعفران در بازار آزاد که در سال ۸۵ با قیمت ۲۲هزار ریال قابل تهیه برای شیرینی‌سازان بود در نیمه امسال با ۴۵۴درصد افزایش قیمت به یکصد هزار ریال رسیده است.هر کیلو روغن معمولی از ۷هزار و ۸۰۰ریال با رشد ۳۱۲درصدی به قیمت ۲۴۳۷۵ریال و هر کیلو روغن کره‌ای از ۸۶۵۰ ریال به ۲۵۶۳۰ ریال افزایش قیمت داشته که نشان‌دهنده رشد ۲۹۶درصدی قیمت این ماده غذایی است.این جدول همچنین نشان می‌دهد که طی دو سال و نیم گذشته تخم‌مرغ ۲۵۸درصد، پودر نارگیل ۲۲۵درصد و مغز پسته ۸۳درصد افزایش قیمت داشته است.براساس قیمت‌های مندرج در این جدول باقی اقلام نیز با افزایش قیمت حداقل ۱۲درصد تا ۸۰درصد روبه‌رو بوده‌اند.