گروه بازرگانی- چند روزی است که قیمت هر عدد تخم‌مرغ به ۱۴۰تومان رسیده که از نظر عددی یادآور نفت بشکه‌ای ۱۴۰دلاری است، البته میان این دو تفاوت از زمین تا آسمان است، همچنان که گفته‌اند هر گردی گردو نیست. اما جهش قیمت‌ها در این ایام خاص، تنها به مرغ و تخم‌مرغ محدود نمی‌شود و بازار گوشت قرمز هم کمابیش بحرانی است. این بحران حتی در سخنان برخی مدیران اقتصادی کشور نیز دیده می‌شود، تا جایی که رییس سازمان دامپزشکی ادعای اصناف را نادرست خوانده و گفته است: «هیچ مشکلی در توزیع گوشت وارداتی وجود ندارد». رییس مجمع امور صنفی، توزیعی ادعا کرده بود که «سازمان دامپزشکی مانع توزیع گوشت قرمز یخ‌زده شده است»، البته در این مناقشه نکته‌ها نهفته است؛ نخست آنکه قرار بوده فقط گوشت گرم توزیع شود که چنین نشده است، دوم اینکه؛ سازمان دامپزشکی فقط به واحدهایی اجازه توزیع گوشت یخ‌زده می‌دهد که سردخانه زیر صفر داشته باشند؛ حال آنکه به گفته رییس مجمع امور صنفی، بسیاری از واحدهای توزیعی فاقد سردخانه زیر صفر هستند. سوم اینکه قیمت‌ها در هر صورت چنان بالا رفته که با نردبان یارانه‌های نقدی (فعلا ناموجود) نیز نمی‌توان به گوشت یخ‌زده و گرم دست یافت. البته قرار است از کشورهای مغولستان، بلاروس و برزیل گوشت وارد شود که با توجه به دوری مسافت و برخی موانع دیگر، احتمالا بر سر سفره هفت‌سین‌ شاهد آن گوشت‌های یخ‌زده خواهیم بود.

گرانی به زولبیا و بامیه هم چسبید

و اما خبرگزاری‌ها به نقل از مدیرعامل تعاونی قنادان تهران، نوشتند: «امسال با وجود افزایش ۴۰درصدی مواد اولیه زولبیا و بامیه به استقبال ماه رمضان می‌رویم.» به این وضعیت، بیکاری ۱۵۰ قناد و پیشکسوت را هم بیفزایید تا معلوم شود که اوضاع بازار واقعا از چه قرار است.

لبنیات‌ بی لبنیات!

می‌گویند خشکسالی امسال گاو‌ها و گوسفندان شیرده را به چنان روزی انداخته که پستان‌شان خشکیده و پشم‌هایشان ریخته.بنابراین اگر می‌شنویم و می‌بینیم که قیمت هر سطل کوچک ماست که تا ماه گذشته ۵۵۰تومان بود، اکنون به ۹۰۰تومان رسیده است و سطل‌های ۲هزار تومانی به ۲۸۰۰ تومان نزدیک شده‌اند چندان نباید تعجب کنیم. وزیر کشاورزی که این روزها نمایندگان مجلس برای استیضاح او امضا جمع می‌کنند، قرار بود چنان کند که در همه زمینه‌ها از جمله تولید جو و گندم خودکفا شویم، اما چنان که می‌دانید امسال ۵میلیون تن گندم وارد خواهیم کرد و گفته می‌شود که به واردات ۲میلیون تن جو نیز نیازمندیم. چنین کنند وزرا.