اعتراض اصناف به اجرای زودهنگام مالیات بر ارزش افزوده

اصناف نسبت به اجرای زودهنگام مصوبه مالیات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه اعتراض دارند؛ چراکه هنوز فرهنگ پرداخت مالیات در میان مصرف‌کنندگان شکل نگرفته است. محمد آزاد، رییس شورای اصناف، در گفت‌وگو با «برنا» با انتقاد از اجرای مالیات ارزش بر افزوده در واحدهای صنفی گفت: وزارت اقتصاد در تیرماه سال جاری قانون مالیات بر ارزش افزوده را ابلاغ کرد و خواهان اجرای آن از اول مهر ماه سال جاری است.

وی با اشاره به جلسه مشترک اصناف با رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در این نشست اصناف نسبت به اجرای زود هنگام این مصوبه اعتراضاتی داشتند؛ چرا که اجرای مالیات ارزش بر افزوده به این سرعت در واحدهای صنفی امکان‌پذیر نیست.

به گفته آزاد، تا زمانی که مردم یعنی مصرف‌کنندگان بخواهند خود را با سیستم پرداخت مالیات برای خرید کالا آشنا کنند، زمان زیادی لازم است؛ چراکه فرهنگ‌سازی در این خصوص صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه تنها چند روز مانده به اجرای این قانون در اول مهرماه، کتاب قانون مالیات بر ارزش افزوده به دست اصناف رسیده، تصریح کرد: براین اساس مقرر شده است تا تمام واحدهای صنفی که روزانه یک‌میلیون تومان درآمد، دارند هر سه ماه یک بار ۳درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. به گفته رییس شورای اصناف، این مالیات مشمول کلیه معاملات اصناف خواهد شد و از طریق مصرف‌کننده تامین می‌شود و فروشنده نیز آن را به سازمان امور مالیاتی هر سه ماه یک بار پرداخت می‌کند. به گفته آزاد، اجرای زودهنگام این طرح به طور حتم موجب اعتراض مردم و واحدهای صنفی خواهد شد.