چالش‌های نستله در ایران

نمایی از دفتر مرکزی نستله در ژنو - سوییس

گروه بازرگانی- خبرگزاری «برنا» که با شعار «جوان باش، خلاق باش» در روزگار دولت نهم کار خود را آغاز کرده، روز گذشته از شرکت نستله به عنوان «بزرگترین شرکت سرمایه‌گذار در سرزمین‌های صهیونیستی» نام برد. «برنا» به نقل از وب‌سایت «بایکوت کالاهای اسرائیلی»، در ادامه به مخاطبان خود یادآورد شد که این شرکت در سال ۱۹۹۵ با خرید ۱۰‌درصد سهام شرکت اسرائیلی تولید مواد غذایی «اوسم»، نخستین گام را برای سرمایه‌گذاری در اسرائیل برداشت و دو سال بعد با تزریق سرمایه‌گذاری ۱۴۰‌میلیون دلاری به این شرکت سهم خود را به ۵۰‌درصد افزایش داد.

بنا به روایت این خبرگزاری رسمی‌دولت‌، نستله در سال ۲۰۰۲ تحت قراردادی میان اسرائیل و سوئیس بیش از ۸۰‌میلیون دلار به اقتصاد این رژیم صهیونیستی تزریق کرد و با همکاری مشترک با شرکت اسرائیلی «اوسم» یک کارخانه ۱۷۰۰ متر مربعی در اسرائیل راه‌اندازی کرده و قرار است سرمایه‌گذاری ۶/۵‌میلیون دلاری این کارخانه را توسعه دهد.

در ادامه گزارش برنا می‌خوانیم که «سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت نستله در اسرائیل موجب کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در این کشور شده است.»

«برنا» سپس به «اعتراضات شدید بسیاری از گروه‌های حامی ‌حقوق بشر از سال ۱۹۷۷ اشاره کرده که به دنبال آن فروش بسیاری از محصولات این شرکت همچون نسکافه نستله، محصولات مگی و کاکائوهای کیت کت در بسیاری کشورهای عضو «لیگ عرب» مانند مصر، لبنان، عربستان سعودی و سوریه ممنوع شده است.»

این خبرگزاری همچنین خاطرنشان کرده است که نستله علاوه بر فعالیت در اسرائیل به دلیل کار اجباری کودکان در مزارع و فروش محصولاتی که موجب مرگ چندین کودک شیرخواره شده، در برخی نقاط دنیا تحریم شده است.

همچنین ۵ سال پیش صدها پرنده، دام و حیوان خانگی در ونزوئلا مردند. کارشناسان علت مرگ را بیماری کبدی ناشی از مواد غذایی آلوده تشخیص دادند. این مواد غذایی، توسط نمایندگی نستله در این کشور توزیع شده بود.

مجلس ملی ونزوئلا، نستله را مقصر شناخت و آن را به پرداخت غرامت افراد محکوم کرد.

نستله، قدمتی ۱۵۰ ساله دارد. این شرکت در سال ۱۸۶۶ میلادی در سوئیس توسط «هانری نستله» با هدف تولید غذای کودکان تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن ۳۵۰ شعبه در ۱۰۰ کشور، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد غذایی در جهان است.

مدیر عامل شرکت نستله ایران در پاسخ به این گزارش «برنا» با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ تاکنون شرکت نستله ۷۰۰‌میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ نفر در ایران به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به طور غیر مستقیم برای این شرکت کار می‌کنند.

واخس موت با بیان این که گروهی از افراد نمی‌خواهند موفقیت نستله را در ایران ببینند، افزود: به همین دلیل بحث صهیونیستی بودن این شرکت را مطرح می‌کنند، اما واقعیت این است که نستله یک شرکت سوئیسی است.

مدیر عامل شرکت نستله ایران در پاسخ به خبرنگار «برنا» با بیان این مطلب تصریح کرد: ۹۰‌درصد سهام شرکت نستله که هم‌اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران شعبه دارد متعلق به کشور سوئیس است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود عمده سهام نستله مربوط به صهیونیست‌ها است، اظهارداشت: نستله یک شرکت سهامی عام است؛ به طوری که هم‌اکنون این شرکت در تمام دنیا از جمله اسرائیل نیز شعبه دارد، اما آنچه مهم است این است که قسمت بیشتر سهام این شرکت مربوط به نستله سوئیس است.

وی در خصوص اینکه آیا نستله در فلسطین نیز شعبه ای دارد یا خیر، گفت: هم‌اکنون ما در اسرائیل شعبه داریم و اگر شرایط فلسطین نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب شود در آنجا شعبه می‌زنیم.

واخس موت با اشاره به اینکه نستله با نام شرکت SE در سوئیس فعالیت اصلی خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: ۹۰‌درصد سهام شرکت نستله متعلق به سوئیس و ۱۰‌درصد آن متعلق به ایرانی‌ها است.

واخس موت با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تغذیه و غذا در جهان موفق به فروش ۵/۸۹۱ تریلیون ریال از محصولات خود در سطح جهان شده است، تصریح کرد: میزان سود خالص این شرکت نیز به ۸/۸۷‌تریلیون ریال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت نستله ایران تعداد کارمندان این شرکت در سراسر دنیا را ۲۷۶‌هزار نفر اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۴۸۰ کارخانه از شرکت نستله در سراسر دنیا در حال فعالیت است؛ به طوری که نیمی از این کارخانجات در کشورهای در حال توسعه قرار دارد.

وی گفت: هندری نستله بنیانگذار شرکت نستله اصالتا آلمانی بوده و پس از مهاجرت به سوئیس در سال ۱۸۶۷ میلادی فعالیت خود را در بخش بسته‌بندی غذای کودک آغاز کرده است. به گفته واخس موت، نستله هم‌اکنون در تمام کشورهای اسلامی حضور فعال دارد، به طوری که ۳۰‌هزار پرسنل در کشورهای اسلامی در کارخانجات نستله فعالند و ۴۷ کارخانه نیز در این کشورها تاسیس شده است.

مدیرعامل شرکت نستله ایران، سرمایه در گردش کارخانجات کشورهای اسلامی در این راستا را نزدیک به ۵۰‌هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

وی با اشاره به اینکه نستله با داشتن ۱۰‌هزار نوع محصول روزانه یک میلیارد دلار فروش دارد، خاطرنشان کرد: اولین سرمایه‌گذاری شرکت نستله در سال ۱۳۷۹ با تولید سرلاک (غذای کودک) در ایران کار خود را آغاز کرد و پس از آن در سال ۱۳۸۱ دومین کارخانه برای تولید شیر خشک در قزوین احداث شد.

به گفته وی تولید آب معدنی در ایران نیز از سال ۸۵ آغاز شده و در دو سال گذشته انواع محصولات نستله از سایر کشورها وارد ایران شده است. واخس موت با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۹ تاکنون شرکت نستله ۷۰۰‌میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ نفر در ایران به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر نیز به طور غیر‌مستقیم برای این شرکت کار می‌کنند.

واخس موت عنوان کرد: یک سوم درآمد نستله در ایران حاصل صادرات است؛ به طوری که سوریه یکی از کشورهایی است که از ایران به آنجا صادرات محصولات نستله صورت می‌گیرد.

واخس موت تصریح کرد: حجم صادرات ما از ایران دو برابر واردات است به طوری که با ورود شرکت نستله به ایران شاهد کاهش قاچاق محصولات نستله به ایران بوده‌ایم.

واخس موت ادامه داد: افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهان موجب افزایش قیمت برخی از محصولات این شرکت شده است. وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن تولید محصولات نستله در ایران با توجه به ارزان بودن قیمت انرژی خاطرنشان کرد: این در حالی است که به طور مثال قیمت مواد اولیه در نیجریه بسیار مناسب‌تر از سایر کشورها است.