تدوین استراتژی ثابت توسعه صادرات غیر نفتی

رییس فراکسیون صادرات مجلس از تدوین استراتژی ثابت توسعه صادرات غیر نفتی خبر داد. به گزارش «فارس» پیمان فروزش در نخستین نشست اعضای فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اهداف کمی و کیفی که در برنامه‌های کشور دیده شده است، راهی جز توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور نداریم.

وی افزود: باید قوانینی وضع شود تا به سمت افزایش صادرات، صادرات مجدد، افزایش تولید، افزایش سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی و افزایش اشتغال حرکت کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هدف از تشکیل فراکسیون صادرات ضمن وضع قوانین توسعه صادرات، اختصاص بودجه‌های سنواتی در راستای رونق صادرات است تا موانع و مشکلات صادرات غیرنفتی شناسایی و حل شود.

وی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی با همکاری بخش خصوصی و دولتی می‌تواند باعث افزایش تولید، افزایش کیفیت کالاها و تعامل با بازارهای جهانی شود.

فروزش گفت: کشورهای توسعه یافته جهان دو سیاست عمده را پیش رو گرفته‌اند یکی آنکه به‌دنبال گسترش مزیت‌های مصنوعی بوده‌اند و مزیت‌های طبیعی را کنار گذاشته‌اند و دیگر اینکه سلطه اقتصادی برای بازارهای جهانی را جایگزین سلطه نظامی کرده‌اند؛ چرا که با گرفتن بازارهای جهانی می‌توانند به اهداف خود برسند.

رییس فراکسیون صادراتی مجلس گفت: نباید نگاه ما به صادرات تا کنار مرزها باشد؛ باید با برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدت بتوانیم دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم. وی افزود: این فراکسیون پلی است بین بخش دولتی و بخش خصوصی تا مشکلات بین این دو بخش را حل کند.

بیش از ۱۱۰ نماینده مجلس عضو فراکسیون صادرات غیرنفتی هستند.

توسعه صادرات بدون تعامل جهانی امکان ندارد

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: بدون قوانین جدید نمی‌توان اصل ۴۴ را اجرا کرد.

فتح‌الله کرمانشاهی در نشست اعضای فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جوایز صادراتی باید به سمتی حرکت کنیم تا نسبت به ارزش افزوده کالاها از آنها حمایت کنیم؛ یعنی اگر کالایی ارزش افزوده بیشتری دارد آن را حمایت بیشتری کنیم و اگر ارزش افزوده پایینی دارد یا ندارد جایزه صادراتی آن را حذف یا کم کنیم. وی با بیان اینکه برای توسعه کشور باید محوریت سیاست‌های اقتصادی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی باشد، افزود: باید در همه حالت‌ها چه قیمت نفت پایین باشد و چه قیمت نفت بالا باشد به صادرات غیر نفتی توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: کمک به پروژه ملی پنجره واحد (single Window) می‌تواند در بسترسازی صادرات موثر باشد.

سرپرست معاونت بین‌الملل وزارت بازرگانی نیز گفت: فراکسیون باید صادرات عضویت ایران در WTO را دنبال کند.

مصطفی سرمدی در نشست اعضای فراکسیون صادرات مجلس اظهار داشت: بدون تعامل با اقتصاد جهانی امکان ندارد بتوانیم توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم.

وی افزود: در سند چشم‌انداز ویژگی مهمی که برای ایران ۱۴۰۴ دیده شده است این است که جایگاه اول شدن در منطقه در کنار تعامل سازنده با اقتصاد جهانی قرار گرفته است و در واقع این تعامل ابزاری است برای اینکه به جایگاه اول منطقه برسیم.

وی افزود: فراکسیون صادرات مجلس باید عضویت ایران در WTO را به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک برای تعامل با اقتصادهای جهانی و تدوین استراتژی مناسب توسعه صادرات سرلوحه امور خود قرار دهد.