صادرات 6میلیون دلاری زرماکارون

دنیای اقتصاد - سومین جلسه کمیته توسعه صادرات شهرستان ساوجبلاغ در سال ۸۷ با حضور فرماندار این شهرستان، روسای سازمان بازرگانی استان تهران و ساوجبلاغ، رییس اداره کشاورزی این شهرستان و نیز تعدادی از مدیران بخش خصوصی کشور در سالن همایش شرکت زرماکارون برگزار شد. ساوجبلاغ به صادرکنندگانش می‌بالد

سید محمد میربزرگی، فرماندار ساوجبلاغ با حضور در سومین جلسه کمیته صادرات با اشاره به این که این شهرستان قابلیت بسیار بالایی در امر تولید و صادرات دارد، بیان کرد: ۱۱هزار واحد صنعتی - تولیدی در این شهرستان وجود دارد که ۵۰۰واحد آن در دنیا مطرح هستند و تولیدات آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای میانه، خاورمیانه، قفقاز و بعضا اروپا صادر می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام دولت در زمینه صادرات و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی و بسته‌بندی آنها خاطرنشان کرد: به همین جهت کمیته صادرات استان به صورت جدی این امر را پیگیری کرده و درگیر مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی که در زمینه صادرات فعالیت دارند، است.

فرماندار ساوجبلاغ با تاکید بر این‌که باید حافظ بازارهای صادراتی باشیم و آن‌ها را از دست ندهیم و جا را برای رقبا باز نکنیم، افزود: چرا باید صادراتمان به کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز ۲/۵درصد کاهش یابد؟

میربزرگی با اشاره به این‌که در صنعت ماکارونی تاکنون صادرکننده نمونه نداشته‌ایم، اذعان کرد: زرماکارون اولین شرکتی است که امسال به عنوان صادرکننده برتر کشور در این صنعت شناخته شد و ساوجبلاغ با داشتن چنین تولیدکنندگان و صادرکنندگانی به خود می‌بالد.

دم و بازدم

مهندس قلی‌زاده، رییس سازمان بازرگانی استان تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه صادرات مقوله‌ای است که حیات هر کشوری به آن بستگی دارد گفت: همانطور که نمی‌توانیم از صادرات چشم برداریم نباید از واردات هم غافل شویم، چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگرند و درحد تعادل باید باشند.

وی با اشاره به این‌که واردات و صادرات همچون دم و بازدم عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در این میان تراز تجاری هر کشوری حایز اهمیت است.

رییس سازمان بازرگانی استان تهران با انتقاد از این که بسیاری از مدیران تولید کشور با وجود این که از تولید بالا و کیفیت خوب محصولات تولیدی‌شان بهره می‌برند، اما به صادرات نمی‌اندیشند، یادآور شد: باید به صادرات کالای ایرانی با نام ایران به سراسر دنیا در کنار تامین بازار داخلی نیز بیندیشیم.

کارت بازرگانی یکروزه ثبت سفارش نیمروزه!

وی با اشاره به این که باید به فکر این باشیم که دلار وارد کنیم، ادامه داد: چین از جمله کشورهایی است که این موضوع را سرلوحه برنامه‌های اقتصادی‌اش قرارداده و برایش فرقی نمی‌کند که به چه کشورهایی صادرات داشته باشد و به همه کشورهای دنیا از جمله فقیر و غنی صادر می‌کند و کالایش را مطابق با سطح توقعات هر کشوری می‌سازد.

قلی‌زاده با تاکید بر این که باید تولیدکنندگان ما جرات صادراتی بیابند و آن را روز به روز تقویت کنند، اظهار کرد: توانمندسازی صادراتی برای ما بسیار ارزشمند است و به همین منظور مسائل مربوط به دریافت کارت بازرگانی را یکروزه و ثبت سفارش را نیز نیمروزه کرده‌ایم، چرا که روان‌سازی صادرات مدنظر ما است.

وی همچنین از به روزرسانی پرداخت جوایز صادراتی خبر داد و گفت: برای پرداخت جوایز سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۸۵، ۱۸۰میلیارد ریال بودجه داشتیم که تاکنون ۱۲۰میلیارد ریال آن پرداخت شده و مابقی مربوط به کسانی است که هنوز مدارک صادراتی خود را تکمیل نکرده‌اند و نقص مدرک دارند.

در حال حاضر نیز جوایز سال ۸۶ را پرداخت می‌کنیم که ۷۰میلیارد ریال بودجه برای آن در نظر گرفته شده است که شرکت‌هایی که نقص مدرک نداشته باشند، جزو اولین‌ دریافت‌کنندگان این جوایز هستند.

تولید ماکارونی‌های جدید با خواص درمانی

محمدعلی ناطقی، مدیرعامل شرکت زرماکارون نیز همچون دیگر مدیران این مرز و بوم از سختی راه تولید و تولیدکنندگان انتقاد کرد و اینکه تولیدکننده برای تولید کالای با کیفیت و ارزشمند که خودش از ابتدای راه تا انتها پی‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند، به نفس‌تنگی دچار می‌شود.

ناطقی گفت: اگر کمک و حمایت‌های بی‌شائبه فرماندار و دیگر مسوولان ساوجبلاغ و همچنین همکاری‌های رییس سازمان بازرگانی تهران و نیز مدیرعامل بانک ملی نبود هرگز نمی‌توانستیم اینچنین روی پا بایستیم و حرکت کنیم و عنوان اولین صادرکننده نمونه در صنعت ماکارونی را در کشورمان به ثبت برسانیم که این نشان از حمایت‌های معنوی و تسهیلات مسوولان به تولیدکنندگان در جهت روان‌سازی صادرات دارد.

وی افزود: با بهره‌برداری از کارخانه آرد زرماکارون و تولید آرد سمولینا که تنها آرد استاندارد اروپا برای تولید ماکارونی است به تولید ماکارونی با این آرد پرداختیم و اکنون نیز با اجرای طرح نان صنعتی در مرحله گشایش اعتبار هستیم تا کارخانه تولید نان صنعتی را نیز راه‌اندازی ‌کنیم.

ناطقی افزود: تمامی ماشین‌آلات این کارخانه را از کشور آمریکا که حرف اول را در تولید نان صنعتی می‌زند، وارد می‌کنیم و به تولید نان لواش که دو ماه اعتبار مصرف دارد و نان بربری و نان‌های حجیم و نان ملی ترکیه (فرانچلا) می‌پردازیم.

مدیرعامل زرماکارون با اشاره به روند توسعه و افزایش صادرات این شرکت گفت: در سال ۸۴ صادرات این شرکت ۱۰۰هزار دلار بود که در سال ۸۷ این رقم به ۶میلیون دلار افزایش یافته است.

وی در عین حال از افزایش ظرفیت تولید شرکت از ۳۵۰ تن در روز به ۵۰۰ تن خبر داد و گفت: با راه‌اندازی دو خط دیگر تولید که هم‌اکنون در گمرک به سر می‌برند به زودی به این مقدار تولید دست خواهیم یافت.

ناطقی همچنین از تولید دو محصول جدید یعنی ماکارونی فلفل دلمه‌ای و ماکارونی اسفناج که خاصیت درمانی دارند، خبر داد.