ثبات مصوبات مهم است نه تعداد آنها

لیلا اکبرپور- نخستین همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی استان کرمان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس اتاق بازرگانی ایران، استاندار کرمان، نمایندگان مجلس، روسای اتاق بازرگانی کرمان و دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور روز گذشته در مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی کرمان برگزارشد. استان کرمان با جمعیت ۲میلیون و ۷۰۰هزار نفری ۳/۳درصد جمعیت کشور را در برگرفته است. در این استان سالانه ۲۵۰هزار تن مواد معدنی تولید می‌شود و ۷۲درصد پسته کشور نیز در این استان به بار می‌آید. این تعریف دکتر دهمرده استاندار کرمان از این منطقه در همایش مذکور بود.

سخنرانی‌های همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در کرمان با سه رویکرد دولت، مجلس و بخش خصوصی به مقوله جذب سرمایه‌گذاری انجام شد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سال‌ها بنابر ضرورت‌های متعدد اقتصاد ایران در انحصار دولت بود، خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ اصل ۴۴ دولت دیگر از مالکیت و بنگاهداری پرهیز می‌کند و ایفاگر نقش اصلی اقتصاد بخش خصوصی خواهد بود. او افزود: نگاه مدیران ملی و استانی به برنامه‌ریزی استفاده از بودجه دولت باید تغییر کرده و ستادهای سرمایه‌گذاری تقویت شوند.

حسینی گفت: بررسی یک طرح سرمایه‌گذاری نباید بیش از یک ماه در پروسه اداری معطل شود و طبق ماده ۷سیاست‌های کلی اصل ۴۴ فضای کسب و کار باید تسهیل شود.او گفت: در کرمان طی ۱۶سال گذشته تنها برای ۶پروژه به ارزش ۲۴۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری جذب شده و این استان از ۶۰۰میلیون دلار تسهیلات بانک‌های توسعه‌ای استفاده کرده است که در مقایسه با ظرفیت‌های آن رقم بسیار اندکی است. حسینی، دولت به ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی را مسوول آماده سازی بسترهای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: با اصلاح قوانین مالیاتی و کاهش فشار مالیات ۲۵درصدی به تولید درصدد حمایت از بخش خصوصی هستیم. او با ابراز امیدواری از اجرای طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هم‌اندیشی دولت و بخش خصوصی موجب رونق اقتصاد و بهره‌وری در تولید خواهد شد.

بخش مالی و واقعی اقتصاد

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران به صراحت گفت: صحبت‌های وزیر اقتصاد در حمایت از سرمایه‌گذار مورد قبول و قابل تحسین است، اما ثبات این حمایت چه میزان است؟ آیا سرمایه‌گذار می‌تواند امیدوار باشد این قوانین تا چند سال دیگر که پروژه او به بهره‌برداری می‌رسد ماندگارباشند.

او با تاکید برنقش مجلس در تضمین ثبات سیاست‌ها یادآورشد: وظیفه اصلی مجلس حفظ اطمینان سرمایه گذاری در کشور است و اینکه هر مجلسی به تعداد بیشتر مصوبات دوره خود ببالد، خطاست. نهاوندیان با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار با محاسبات بازگشت سرمایه و امنیت فضای کسب‌وکار اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند و تمجید از ذخایر و دارایی‌های طبیعی به تنهایی برای جذب سرمایه‌گذار کفایت نمی‌کند، ادامه داد: برگزاری همایش‌های این‌چنینی بسیار خوب است، اما ارائه دو صفحه اطلاعات شفاف از ویژگی‌های حقوقی، اداری و نیروی انسانی منطقه موجب جذب سرمایه‌گذار می‌شود.رییس اتاق ایران با یادآوری اینکه طبق رسم ۲۰ساله اخیر عمده سرمایه‌گذاری‌ها به بخش مالی اختصاص یافت و جای بخش واقعی اندک بود، اظهار کرد: اینک مشاهده می‌کنید بخش مالی بیشترین لطمه را تجربه کرده و در مقابل کمترین آسیب متوجه بخش واقعی شد.

او حضور نیروهای تحصیلکرده را یکی از بخش‌های واقعی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش‌های واقعی به دور از سفته بازی و بناکردن سودآوری براساس توقعات و تصورات از آینده رشد و توسعه پایدار را به همراه دارد.نهاوندیان فضای کسب‌وکار به ویژه محیط مطلوب اداری را ابزار مهم در جذب و حفظ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی عنوان کرد و گفت: مسوولان اجازه ندهند یک کارمند تمام زحمات و سیاست‌های دولت را هدر داده و موجب دلسردی سرمایه‌گذار در مراجعات اداری شود، بلکه با ابزارهای تشویق و تنبیه کارمندان را در مسیر جذب سرمایه‌گذار همراه کنند.نهاوندیان گفت: هیچ‌کس نسبت به کارگر دلسوزتر از کارفرما نیست؛ چرا که حضور کارگر راضی در سیستم موجب بقای خود کارفرما است. بنابراین به کارفرمایان اجازه اعمال مدیریت دهید. رییس اتاق ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذار باید بتواند روی تامین منابع مالی حساب باز کند، گفت: نظام پرتلاطم مالی موجود شایسته اقتصادی که درآمدهای قابل توجه دارد، نیست. نهاوندیان افزود: عدم نظارت‌های درست موجب شد تا امروز تولیدکننده در تنگنای نبود نقدینگی و مصرف‌کننده متحمل گرانی به خاطر نرخ تورم باشد.