تحریم از نوع داخلی!

گروه بازرگانی- ماجرای مسدود شدن درهای ورودی و خروجی نمایشگاه تهران آن هم در شرایطی که سه نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است، اگر نگوییم «شوک‌آور» که غیرمنتظره بوده است.

یکی از غرفه‌داران نمایشگاه لوازم خانگی می‌گوید: این تصمیم بی‌شباهت به تحریم‌های خارجی نیست. نکته اینجا است که حدود یک هفته از این ماجرا می‌گذرد اما تاکنون هم مجلس و هم دولت در برابر آن سکوت اختیار کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با انتقاد از برخوردهای اخیر مسوولان راهنمایی و رانندگی در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها، آنان را به برگزاری یک مناظره تلویزیونی در زمینه قانونی یا فراقانونی بودن اقدامات دو طرف دعوت کرد.

سید جلال حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» از عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی در بستن در‌های ورودی و خروجی محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و آنچه آن را ایجاد جنجال رسانه‌ای دانست، به شدت انتقاد کرد و با تاکید بر پرهیز ازفرافکنی و رفتارهای غیرقانونی، افزود: اتهامات یک‌طرفه از جمله فرافکنی و کذب بودن اظهارات مسوولان نمایشگاه بین‌المللی به عنوان دروغی به بزرگی دنیا موجب شد تا نسبت به برگزاری یک مناظره رودررو با پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام آمادگی کنیم.

او تاکید کرد: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به صورت کاملا دولتی بوده و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی طبق قانون شکل گرفته است و البته براساس قانون، وظایفی نیز در زمینه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی و عمومی برعهده‌ آن گذاشته شده است تا توانمندی‌های تولید و صنعت کشور را به نمایش گذاشته و با انتقال تکنولوژی‌های جدید به کشور در خدمت ارتقای سطح تکنولوژی و انتقال فن‌آوری‌های نوین قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عملکرد غیرمسوولانه و فراقانونی در مسدود کردن درهای ورودی و خروجی نمایشگاه در واقع به نوعی کمک به عملیاتی شدن توطئه‌های تحریمی علیه کشورمان است!

این مقام مسوول برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سخنان اخیر برخی عوامل راهنمایی و رانندگی که مکررا به آن دامن می‌زنند، موجب ناآرامی اقتصادی شده و حرکتی ضد اشتغال و ضد تولید به شمار می‌رود و قطعا ادامه‌ این روند موجب دلسردی صنعت و فعالان بخش تولید شده و به بی‌نظمی و بی‌ثباتی دامن خواهد زد.

به گفته وی، «اتهام عبور از قانون» به مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی یا نشانگر جهل به قانون است یا اصرار به خلاف‌گویی عمد! قراردادی که بین نمایشگاه بین‌المللی و راهنمایی و رانندگی منعقد شده به منظور خدمات در حوزه‌های انتظامی، ترافیکی، امنیتی و اطلاعاتی در ایام برپایی نمایشگاه است و این قرارداد به روشنی آفتاب بوده اما سخنان پلیس راهنمایی و رانندگی ناشی از جهل به قانون و به تاریکی شب است.

وی خطاب به مسوولان راهنمایی و رانندگی گفت: اگر خللی در آینده در برنامه‌های نمایشگاه‌های تخصصی از سوی راهنمایی و رانندگی ایجاد شود، اقدامات قانونی علیه این دستگاه انجام گرفته و جلوی عملکرد فراقانونی را به موجب قانون، خواهند گرفت؛ چرا که اگر قرار باشد هر نهادی فراتر از شرح وظایف خود دست به اقدامات خارج از مسوولیت بزند، نمی‌توان هیچ نظمی را برای کشور متصور شد. بنابراین بنده حاضرم با شرکت در یک مناظره تلویزیونی، افکار عمومی درباره عملکرد نمایشگاه و راهنمایی و رانندگی قضاوت کنند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اضافه کرد: قراردادی که مابین نمایشگاه بین‌المللی و راهنمایی و رانندگی در سال ۸۶ منعقد شده است، در حدود ۲۸۰ میلیون تومان بوده که در سال جاری مبلغ این قرارداد به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، اما طرف مقابل به جای عمل کردن به مفاد قرارداد، اقدام به ایجاد اخلال در برپایی نمایشگاه کرده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها همچنین ادعا کرد: برخی هم چشم طمع به زمین‌های نمایشگاه دارند که باید بدانند اگر هم نمایشگاه بین‌المللی به بخش خصوصی واگذار شود، قطعا با حفظ کاربری انجام می‌گیرد و نه برای آپارتمان‌سازی و یا موارد دیگر.

وی گفت: تا زمانی که نمایشگاهی با تمام زیرساخت‌های لازم به عنوان جایگزین نمایشگاه فعلی ایجاد نشود، نمی‌توان حالت دیگری برای آن پیش‌بینی کرد؛ چراکه کشور نمی‌تواند بدون نمایشگاه باشد و قطعا هر گاه دولت تشخیص دهد کشور به نمایشگاه نیاز ندارد، می‌تواند با تقدیم لایحه‌ای به مجلس آن را طرح کند و تنها مرجعی که می‌تواند به توقف فعالیت نمایشگاه اقدام کند، مصوبه مجلس است و لاغیر.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌ها همچنین با بیان اینکه سالانه یک میلیون خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی شماره گذاری می‌شود، خطاب به مسوولان این نهاد گفت: اگر به فکر ترافیک هستند، نسبت به احداث خطوط مترو و افزایش وسایل نقلیه عمومی برای رفاه حال شهروندان، احداث تقاطع‌های غیر هم سطح و پارکینگ‌های طبقاتی، همچنین توقف شماره‌گذاری خودروها و نیز استفاده از مدیریت الکترونیک اقدام کنند.