چنان قحط سالی شد اندر ...

گروه بازرگانی- این روزها بار دیگر زمزمه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در راهروهای مجلس شنیده می‌شود. موسوی، نماینده ارومیه، یکی از استان‌های کشاورزی محور کشور از بیدادی که بر کشاورزان رفته و می‌رود چنان نگران کننده است که از جانب استیضاح‌کنندگان وزیر کشاورزی اتمام حجت کرده است که به فکر مصالح مردم هستند و به خاطر منافع کشور در مورد استیضاح اسکندری کوتاه نمی‌آیند. موسوی هشدار داده است که اگر استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول نشود، استعفا خواهد داد. این چند سال خشکسالی در کنار مدیریت ضعیف (رتق و فتق امور کشاورزی در آن ساختمان شیشه‌ای بلند مرتبه بلوار کشاورز که فقط نام این قشر به خاک سیاه نشسته را بر خود دارد) محصولات زراعی و باغی را دچار چنان وضعیتی کرده که همگان از آن باخبرند جز وزیر محترم جهاد کشاورزی و مشاوران و معاونانش. به راستی که چنان قحط سالی شد اندر … که یاران فراموش کردند عشق و از آن بدتر زندگی را هم فراموش کردند. شاهرخ ظهیری، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران متن یادداشتی را در این باره برای ما فرستاده است که از نظرتان می‌گذرد.

***

شاهرخ ظهیری *

کشاورزی را به دست اگر و مگر نسپارید

وزیر جهاد کشاورزی در مصاحبه رادیویی خود اعلام کردند که اگر وضع بارندگی درسال جدید بدین منوال باشد ما در سال آینده باز در مورد گندم خودکفا هستیم. ما ۲/۲‌میلیون هکتار زمین برای کشت آبی داریم که حدود ۶ تا ۷‌میلیون تن گندم از این زمین‌ها برداشت می‌شود و مابقی به طور متوسط حدود ۳ تا ۳/۳میلیون تن است که باید از کشت دیم برداشت گردد. آمار بارندگی‌های ۱۰ ساله اخیر نشان می‌دهد که ما هیچگاه جز یک سال نتوانسته‌ایم گندم موردنیاز کشور را برداشت کنیم. وقتی کشوری را در محصول خودکفا و صادرکننده می‌نامند که این محصول و تولید آن در حد بالاتر از نیاز داخلی بوده و استمرار تولید داشته باشد. ما در محصولات ‌پسته، خرما و زعفران خودکفا و صادرکننده هستیم بنابراین این نیست که یک‌سال این محصول را داشته باشیم و سال دیگر نباشد. اشتباه در مورد گندم را تکرار نکنیم. سال گذشته با تبلیغات زیادی که راه افتاد و گفتید ما در دنیا صادرکننده گندم هستیم با عجله و دستپاچگی با قیمت پایین گندم خود را فروختیم و وقتی قیمت گندم در همان سال به ۴۰۰‌دلار در هر تن رسید ناچار به خرید آن شدیم.

امیدواریم همانطور که آقای وزیر گفته‌اند سال زراعی جاری سال پر خیر و برکتی باشد و کشاورزان زحمت‌کش ما بتوانند محصول گندم را در حد نیاز کشور به دست آورند اما یادمان باشد که چه ما باران کافی داشته باشیم چه نداشته باشیم دوران غذای ارزان در دنیا سپری شده است. اگر نفت در گذشته یکی از دلایل گرانی بود اما اینک قیمت آن پایین آمده است. این ارزانی موقتی و زودگذر است قدر تولیدات خود را بدانیم و به راحتی و به ثمن بخس آن را از دست ندهیم و با اما و اگر هم اشتهای کاذب در جامعه ایجاد نکنیم.

*عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران