بحران در تار و پود قیمت فرش دستباف

گروه بازرگانی- مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران با بیان اینکه قرارداد بافت یک تخته فرش ۵۰۰متری به ارزش یک میلیون دلار با کشور عمان بسته شده است، گفت: عملیات اجرایی و طراحی این سفارش انجام شده و در حال حاضر در مرحله تولید مواد اولیه آن هستیم، همچنین سعی شده برنامه بافت این فرش از ۱۵فروردین ماه سال آینده در کمتر از یک سال انجام شود. جلال الدین بصام دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح این قرارداد، افزود: با توجه به تعداد بیش از ۲هزار قطعه فرش که در کاخ‌های عمان وجود دارد، پیشنهاد آموزش، نگهداری و انبارداری این فرش‌ها به عمان داده شده و در همین راستا به مدت ۳۷ روز آموزش تعدادی از پرسنل دربار عمان از طریق اساتید شرکت فرش انجام شد و دوره تکمیلی این کلاس‌ها به مدت ۷۹ روز در بهار و تابستان سال آینده در ایران برپا می‌شود.

به گفته بصام، بافت فرش شاهچراغ به مساحت ۸۰۰ متر مربع و فرش نمازخانه وزارت بازرگانی به مساحت ۳۰۰ متر از عمده تولیدات شرکت فرش در سال جاری بوده است.

بصام در پاسخ به پرسشی در خصوص فراز و نشیب بهای فرش در سال‌جاری اظهار داشت: در سال گذشته طی ۵ مرحله افزایش قیمت فرش را شاهد بودیم، اما در سال ۸۷ قیمت فرش افزایشی نداشته است حتی در ۳ مرحله قیمت‌ها کاهش یافت. مدیر عامل شرکت سهامی فرش گفت: در سال‌جاری حدود ۵۰۰هزار مترمربع در داخل و ۷۰۰هزار مترمربع در خارج از کشور کمتر فرش فروختیم و این در حالی است که یک‌میلیون و ۲۰۰هزار مترمربع کاهش تقاضا داشتیم که این میزان کاهش تقاضا باید از طریق تبلیغات، برگزاری نمایشگاه‌های خاص و برنامه‌ریزی‌های هدفمند جبران شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ارزش فرش از این کمتر نشود، خاطرنشان کرد: حاشیه سود فرش برای تولیدکنندگان به پایین‌ترین حد خود رسیده و برای اینکه تولیدکنندگان از عهده تعهداتشان برآیند به ناچار زیر قیمت تمام شده فرش‌هایشان را می‌فروشند.

این مقام مسوول در خصوص تبعات هدفمند کردن یارانه‌ها بیان کرد: این اقدام در داخل تاثیری نخواهد داشت، زیرا نه‌تنها فرش بلکه بهای تمامی کالاها افزایش می‌ِیابد، اما در فروش خارجی و صادرات تاثیر بسزایی خواهد داشت و با افزایش قیمت فرش ایران قدرت رقابت‌پذیری را با سایر بازارها از دست می‌دهد. وی گفت: در ۱۰ ماهه ابتدای سال‌جاری ۳۵۰میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر متراژ ۲۷درصد کاهش داشت، اما به لحاظ ارزشی ۹/۶درصد افزایش یافته است.