ایران، هفتمین مصرف‌کننده گندم در جهان
ایران با سرانه مصرف 194 کیلوگرم در سال، هفتمین مصرف‌کننده بزرگ گندم در سطح جهان است.
به گزارش دفتر آمار وزارت کشاورزی آمریکا، در میان کشورهای جهان، استرالیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم است از نظر مصرف گندم در جایگاه نخست جهان قرار گرفته است.

سرانه مصرف گندم در استرالیا 308 کیلوگرم در سال است که این بالاترین سرانه مصرف گندم در سطح جهان محسوب می‌شود. روسیه با مصرف سرانه 247 کیلوگرم و ترکیه با مصرف سرانه 244 کیلوگرم به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.
کانادا با مصرف سرانه ۲۳۴ کیلوگرم، اوکراین با مصرف سرانه ۲۰۶ کیلوگرم و الجزایر با مصرف سرانه ۲۰۱ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند.
ایران نیز با مصرف سرانه 194 کیلوگرمی رتبه هفتم جهان را از نظر حجم بالای مصرف گندم به خود اختصاص داده است. میزان سرانه مصرف گندم در برخی دیگر از کشورهای جهان عبارت است از: مراکش 189، مصر 163، پاکستان 115،‌ آمریکا 112،‌ چین 79، هند 63، برزیل 53 و ژاپن 47 کیلوگرم.
در همین حال خبر می‌رسد، بخشی از گندم مورد نیاز کشور سال گذشته از کشور آمریکا تامین شده است ایران در سال ۸۷ معادل ۹۰۴‌میلیون و ۷۹۴‌هزار و ۱۷۷ کیلوگرم گندم به ارزش ۳۵۶‌میلیون و ۲۲۰‌هزار و ۱۶۶ دلار از ایالات متحده آمریکا وارد کرده است. وزارت کشاورزی درباره میزان واردات گندم سکوت کرده است.