رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هفته آینده، دیدار وزرای بازرگانی دو کشور فرصت مناسبی است تا زمان عملیاتی شدن پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری ایران و ترکیه اعلام شود. مهدی غضنفری در دیدار با رییس اتاق صنایع و معادن ترکیه افزود: باید به صورت سمبولیک تاجران از دو کشور ایران و ترکیه هنگام گشایش اعتبار (LC) واردات کالا به صورت لیر و ریال عمل کنند؛ چرا که این اقدام سبب تقویت سیستم بانکی دو کشور خواهد شد. وی عنوان کرد: ما باید از بانک‌های مرکزی بخواهیم تا برای حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور به تجار کمک کرده و ریال و لیر جایگزین آن شود. معاون وزیر بازرگانی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران برای نخستین تاجر ایرانی که اقدام به گشایش اعتبار به صورت لیر کند پاداش خاصی در نظر می‌گیرد به شرط آنکه این کار دو طرفه باشد. غضنفری با اشاره به بحران مالی در جهان افزود: در حال حاضر بیشتر کشورها برای مقابله با این بحران سیاست اقتصادی کشورشان را تغییر داده اند.

به گفته این مقام دولتی اگر همچنان دلار آمریکا پول جاری در مبادلات تجاری دنیا باشد این قبیل بحران‌ها باز هم گریبانگیر اقتصاد دنیا خواهد شد. نورالدین اوزدبیر ـ رییس اتاق صنایع و معادن ترکیه ـ نیز در این دیدار با اشاره به همکاری‌های نزدیک سازمان توسعه تجارت ایران و فعال بودن رایزن بازرگانی در ترکیه افزود: برای رسیدن به هدف ۲۰‌میلیارد دلاری تجارت میان دو کشور باید دلار از مبادلات تجاری کنار گذاشته شود و پول ملی دو کشور برای انجام این کار به رسمیت شناخته شود.

وی همچنین برای توسعه روابط اقتصادی دو طرف بر استفاده از پول ملی دو کشور یعنی ریال و لیر تاکید کرد و افزود: این موضوع مورد تائید و پذیرش بانک مرکزی دو کشور نیز هست. چندی پیش «کرشاد توزمن» وزیر بازرگانی خارجی ترکیه اعلام کرد که ترکیه زیرساخت لازم برای تجارت با لیر ترک با ایران و روسیه را فراهم کرده و امیدوار است به زودی این نوع تجارت را شروع کند. رییس اتاق آنکارا هفته پیش توافقنامه‌ای با اتاق تهران امضا کرد که حذف لیر از مبادلات تجاری دو طرف از جمله مفاد آن است.