معاون سازمان توسعه تجارت ایران با تشریح جزئیات طرح ویژه سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از صادرات زعفران گفت: صادرات زعفران فله مشمول عوارض ۵‌درصدی است. کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید زعفران در سال جاری به ۲۰۰تن برسد، گفت: امسال نه‌تنها به صادرکنندگانی که زعفران را در بسته‌بندی ۳۰ گرم به بالا صادر می‌کنند، جایزه نمی‌دهیم؛ بلکه صادرات آنها مشمول ۵‌درصد عوارض می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: براساس طرح حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران برای زعفران، صادرکنندگانی که این محصول را در بسته‌بندی ۱۰ تا ۱۵ گرمی صادر می‌کنند، نیز مشمول جایزه صادراتی نمی‌شوند و البته عوارضی هم پرداخت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اما آن دسته از صادرکنندگانی که زعفران را در بسته‌بندی‌های ۱۰ گرم و پایین‌تر از آن «صادر می‌کنند مشمول جوایز صادراتی می‌شوند که میزان این جوایز از ۱ تا ۱۰‌درصد در نوسان است؛ به این معنا که هرچقدر وزن بسته صادراتی زعفران کمتر باشد، جایزه نیز بیشتر خواهد شد.

کرمانشاهی با اشاره به تولید ۹۷‌درصد از زعفران دنیا در ایران افزود: هم اکنون ظرفیت‌سازی برای بسته بندی ۵۰۰‌تن زعفران در کشور وجود دارد که اگر این بسته بندی‌ها با وزن کمتر و شکیل‌تر به بازارهای دنیا صادر شود، قطعا ارزش افزوده بیشتری برای صادرکنندگان و کشور خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا قیمت پایه صادراتی زعفران نیز با توجه به قیمت‌های جهانی اصلاح شده است و از سوی دیگر، بخش خصوصی نیز قول داده که به سمتی رود که با حمایت‌های دولت، زعفران را با ارزش افزوده بالاتر صادر کند.

به گفته این مقام مسوول در سازمان توسعه تجارت ایران، سال گذشته به دلیل خشکسالی تولید زعفران به ۵۰‌تن رسید که به برکت بارندگی‌های اخیر در کشور، تولید به ۲۰۰تن خواهد رسید که بر همین اساس، شورای ملی زعفران با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، اتاق بازرگانی مشهد، وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان خراسان رضوی، تشکیل شده تا پراکندگی و

چند دستگی در صادرات زعفران از بین برود.