آغاز ذخیره‌سازی کالا برای فاز دوم هدفمندی

گروه بازرگانی - همزمان با اجرای برنامه‌های تنظیم بازار شب عید، دولت طرح‌هایی را نیز برای ذخیره سازی کالاهای اساسی دارد تا سال آینده و با آغاز فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها از کمبود احتمالی مواد مصرفی مردم جلوگیری شود. به گفته حسن رادمرد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از یک سو ذخایر استراتژیک و ذخایر توزیعی کالاهای اساسی برای سال ۹۲ تامین شده است و از سوی دیگر تلاش‌هایی نیز برای ذخیره‌‌سازی کالاهای اولویت نخست ارزی از جمله گوشت، مرغ، برنج، روغن، شکر، نهاده‌های دامی و تولیدی تا پیش از اجرای فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.

روز گذشته رادمرد در نشستی خبری در مورد وضعیت تنظیم بازار شب عید توضیحاتی داد و به برنامه‌های تامین و توزیع کالا در سال آینده نیز اشاره کرد. او اطمینان داد: ذخایر مناسبی از کالاهای مصرفی برای سال ۹۲ تهیه شده و سال آینده از این نظر نگرانی‌ای وجود نخواهد داشت. معاون وزیر صنعت همچنین از ذخیره‌سازی کالاهای اساسی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و با اشاره به لحاظ شدن فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها در لایحه بودجه گفت: ذخیره‌سازی در کالاهای اولویت یک انجام شده است و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد. به گفته او گوشت، مرغ، برنج، روغن، شکر، نهاده‌های دامی و تولیدی و کالاهای اولویت یک برای ذخیره‌سازی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.

کاهش قیمت مرغ به زودی

رادمرد همچنین با اشاره به نوسان قیمت مرغ در ۴ هفته گذشته گفت: تاکنون ۵۰ هزار تن مرغ ذخیره شده داخلی و ۲۰ هزار تن مرغ برزیلی و ترکیه‌ای توزیع شده است و تولید داخلی مرغ گرم تا چند روز آینده افزایش ۵۰ تا ۶۰ هزار تنی خواهد داشت. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاکید رییس‌جمهور برای تامین گوشت قرمز گفت: ۲۰ هزار تن از ذخایر را آزاد کرده‌ایم تا در همه نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها گوشت قرمز توزیع شود. بر اساس این برنامه برای تعاونی‌های کارکنان،کارگران و فرهنگیان به ازای هر نفر ۴ کیلوگرم گوشت قرمز به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵ کیلوگرم گوشت سفید به قیمت ۴۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. او با توجه به افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: قیمت مرغ باید در سطح کشور هر کیلوگرم ۵۷۰۰ تومان باشد و اگر بالاتر از این فروخته شود گران‌فروشی به حساب می‌آید.

معاون وزیر صنعت همچنین به بازرسی از سطح بازار با ۲۵ هزار بازرس اشاره کرد و گفت: میزان تخلف در صنوف توزیعی کشور در حدود ۵ درصد است و با همکاری سازمان حمایت، سازمان تعزیرات و شورای اصناف بازرسی‌ها شدت پیدا کرده است.

علی‌اکبر پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز در مورد افزایش قیمت مرغ گفت: قیمت متوسط مرغ در سطح کشور امروز ۵۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده است و توزیع مرغ منجمد به قیمت ۴۸۰۰ تومان در سراسر کشور همچنان ادامه دارد. وی افزود: گوشت منجمد نیز به متوسط قیمت ۱۶ هزار تومان در سراسر کشور در حال توزیع است و برای توزیع گوشت منجمد و مرغ منجمد هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

وعده کاهش قیمت مرغ در شرایطی است که حسن مقدم‌نیا، رییس اتحادیه مرغداران گوشتی می‌گوید: مرغداران نگران تامین نهاده‌ها هستند. حسین مقدم‌‌نیا درباره دلایل عدم کاهش قیمت مرغ با وجود توزیع مرغ‌های منجمد، گفت: در حال حاضر به دلیل بالا بودن قیمت گوشت قرمز و کم شدن آن در بازار به دلیل قاچاق، فشار روی گوشت سفید زیاد است. او با بیان اینکه متوسط قیمت مرغ زنده در کشور ۴ هزار تومان است که با قیمتی نزدیک به ۶ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، به خبرگزاری مهر گفت: تا ۱۰ روز پیش متوسط قیمت مرغ زنده را ۴۴۰۰ تومان داشتیم اما کاهش آن تا به امروز حکایت از سیر نزولی قیمت مرغ در روزهای آتی دارد. رییس اتحادیه مرغداران گوشتی، میانگین قیمت مرغ گرم در یازده ماه اول سال را ۴۹۲۱ تومان و مرغ زنده را ۳۴۵۶ تومان عنوان کرد و با اشاره به نگرانی‌های تولیدکنندگان برای تامین نهاده، گفت: در جوجه‌ریزی ماه آینده - فروردین ۹۲ - برای تامین نهاده نگرانیم.

رضایتمندی از نمایشگاه‌های بهاره

در نشست خبری دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نمایشگا‌های بهاره نیز توضیح داد: بیش از ۴۰۰ نمایشگاه بهاره با ۴۵ هزار غرفه در حال برگزاری است و بر اساس آمار اخذ شده مردم رضایت ۷۵ تا ۸۰ درصد از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره دارند. به گفته او از ابتدای اسفند تاکنون بیش از ۱۷۲ هزار تن برنج توزیع شده است، به نحوی که برخی از استان‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر برنج برای آنها پخش نشود. همچنین ۲۰ هزار تن برنج تایلندی، ۳۰ هزار تن برنج آرژانتینی، ۷ هزار تن برنج آمریکایی و ۱۱۵ هزار تن برنج هندی در ۲۰ روز گذشته توزیع شده است و در ۳ ماه گذشته نیز بالغ بر ۳۴۰ هزار تن برنج در شبکه‌های توزیعی کشور در اختیار مردم قرار گرفته است. به گفته او اتحادیه کارکنان دولت و فرهنگیان نیز برنج تایلندی به هر میزانی که بخواهند در اختیار کارکنان دولت قرار می‌دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید و تامین مناسب پودر شوینده در ایام پایانی سال نیز اظهار کرد: در مورد تامین مواد شوینده آرامش خوبی در بازار وجود دارد. رادمرد به تامین لاستیک و روغن موتور برای خودروهای سنگین نیز خبر داد و گفت: کامیون‌ها و خودروهای سنگین روزانه ۴۰۰ هزار تن کالا جابه‌جا می‌کنند و برای اینکه مشکلی پیش نیاید لاستیک و روغن موتور آنها را تامین کردیم.

تلاش برای تثبیت قیمت روغن

در راستای برنامه‌های تنظیم بازار، پورکاوه، سخنگوی ستاد نوروزی تنظیم بازار از تخصیص روغن خام با قیمت مصوب به ۴۰ واحد تولیدی روغن نباتی خبر داد و گفت: بر این اساس تخصیص انواع روغن پالم، روغن سویا و آفتابگردان نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته که این امر برای تثبیت قیمت روغن خانوار و صنف صنعتی در ایام پایانی سال انجام شده است. او گفت: با هماهنگی انجام شده بین ۴۰ واحد تولیدی روغن نباتی و اتحادیه سراسری صنف قناد و اتحادیه شکر نیاز قنادی‌ها به روغن و شکر برطرف شد. بنابراین امسال در مورد قیمت انواع شیرینی شب عید، تغییر قیمتی نخواهیم داشت. سخنگوی ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: همچنان روغن مشمول ارز مرجع می‌شود و تاکنون تصمیمی مبنی بر اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات روغن ابلاغ نشده است.