دولت عراق بیش از صد میلیارد دلار سرمایه خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور جذب کرد.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر به روزنامه الصباح گفت: این موفقیت‌، به دنبال حضور نوری مالکی نخست وزیر عراق در کنفرانس لندن برای سرمایه‌گذاری به دست آمد. این منبع افزود: در آینده نزدیک عراق شاهد ورود شمار زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی به مناطقی است که دولت عراق در نظر دارد در آن طرح‌های مختلفی اجرا کند.

کنفرانس توسعه سرمایه‌گذاری در عراق (Invest Iraq ۲۰۰۹) با حضور مدیران دویست شرکت بزرگ بین‌المللی و بیش از یکصد تاجر برجسته عراقی در لندن برگزار شد. در این کنفرانس صالح برهم‌، معاون نخست وزیر عراق با بیان اینکه بحران مالی جهانی و کاهش قیمت نفت اقتصاد این کشور را شدیدا متاثر کرده است‌، افزود: ما امسال با بیست‌میلیارد دلار کسری بودجه روبه‌رو هستیم، چرا که بیش از ۸۵‌درصد بودجه کشور وابسته به فروش نفت است.

صالح برهم از سال جاری به عنوان سال بحران در اقتصاد عراق یاد کرد و گفت: بحران فراگیر مالی به ما نشان داد که باید در پی اصلاحات اقتصادی زیرساختی باشیم و از اتکای به نفت رها شویم. او از سرمایه‌گذاران خارجی خواست تا در پروژه‌های بلندمدت نفت مشارکت کنند، چرا که این کشور یک بازار صرفا مصرفی نیست.

معاون نخست وزیر عراق همچنین به سرمایه‌گذاران حاضر در این کنفرانس اطمینان داد که امنیت آنها در کشور متبوعش حفظ خواهد شد‌.