همایش توسعه فضای رقابتی برگزار می‌شود

گروه بازرگانی: نشست خبری همایش توسعه فضای رقابتی در کشور با حضور رییس مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی برگزار شد. رییس مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی در این نشست با تاکید بر بازنگری اساسی در سیاست‌های حوزه اقتصاد، از تصمیماتی که از ابتدای انقلاب تاکنون در مقاطع مختلف و با توجه به مقتضیات سازندگی، بحران‌ها و تحریم‌‌ها گرفته شده، انتقاد کرد. محمود دودانگه گفت: هرچند این تصمیمات ارزشمنده بوده، اما منجر به حضور جدی و موثر در فضای رقابتی نشده است.وی با بیان اینکه این همایش با هدف توسعه فضای رقابتی در راستای اهداف سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده‌است افزود: اولین گروه از مخاطبان همایش توسعه فضای رقابتی در کشور، کارگزاران نظام، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رییس مرکز پژوهش‌های وزارت بازرگانی دومین گروه را فعالان اقتصادی‌ای که متولی بنگاه‌های اقتصادی کشور هستند، اعلام و خاطرنشان کرد: رقابت‌پذیری باید از داخل بنگاه‌ها و از طریق فعالان اقتصادی دنبال شود. وی درخصوص گروه سوم از مخاطبین همایش مذکور اظهار داشت: گروه سوم مردم هستند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی عمومی شود تا نهایتا فضای رقابتی ایجاد و منجر به رفاه اوضاع اقتصادی شود و مردم از متضرر شدن در روابط تجاری با سایر کشورها نگران نباشند.

دو دانگه درخصوص اهداف همایش توسعه فضای رقابتی در کشور بیان کرد: در آستانه تصویب برنامه پنجم هستیم و یکی از اهداف برگزاری این همایش، ایجاد دغدغه در میان تصمیم‌سازان اقتصادی است تا امکان پیش‌بینی فضای رقابتی به وجود آید.

وی تصریح کرد: در سند چشم‌انداز ۲۰ساله، سیاست‌های ابلاغی رهبری درخصوص برنامه پنجم و طرح تحول اقتصادی بر ایجاد فضای رقابتی در کشور تاکید شده است.

دو دانگه با اشاره به منافع کلی ایجاد فضای رقابتی خاطرنشان کرد: آنچه درخصوص فضای رقابتی پیش‌بینی شده می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد، این در حالی است که در طول ۳۰ سال گذشته رشد افزایشی و کاهشی اقتصاد را تجربه کرده‌ایم، اما رشد پایدار نداشتیم و در تمامی مقاطع نیز کشور گرفتار تورم بوده است.