سهم دو‌ درصدی ایران از تجارت دو هزار میلیارد دلاری غذای حلال جهان!

نمایی از یک نمایشگاه غذای حلال در کوآلالامپور

عضو هیات‌مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی گفت: فقط دو‌ درصد از کل درآمد سالانه تجارت غذای حلال در جهان متعلق به ایران است. به گزارش «مهر»، عبدالحسین فخاریه در همایش ملی غذای سالم و حلال در شیراز افزود: امروز تجارت سالانه غذای حلال در جهان بیش از دو هزار میلیارد دلار برآورد شده، از این رو شرکت‌ها و برنامه‌ریزان اقتصادی مسلمان و غیرمسلمان تلاش خود را به این حوزه معطوف کرده‌اند تا بتوانند از این بازار گسترده سهمی را برای خود به دست آورند.

وی با اشاره به سهم کم ایران از این تجارت افزود: قوانین صادراتی، نقدینگی، عدم اطلاع از سیستم بازاریابی جدید و تجارت الکترونیکی از جمله مسائلی بوده که سهم ایران در تجارت غذای حلال جهان را بسیار ناچیز کرده است.

عضو هیات‌مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی با تاکید بر اینکه با تشکیل مرکز تحقیقات اتاق اسلامی مسیری برای هموارتر کردن راه صادرات غذای حلال مهیا شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تمام اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به تشکیل کمیسیون حلال ترغیب شده‌اند که موجب شده تا صادرکنندگان مواد غذایی بیشتر از گذشته به دنبال برند حلال باشند.

فخاریه همچنین با اشاره به برخی کم‌کاری‌های صورت گرفته برای معرفی کالاهای ایرانی به سایر کشورها نیز بیان کرد: اگر هر یک از شرکت‌های ایرانی در یکی از نمایشگاه‌های حلال شرکت کنند، متوجه می‌شوند که اکثر محصولات ایرانی قابلیت صادرات را دارند، اما به عنوان نمونه در نمایشگاه اتریش حتی یک عدد خرمای ایرانی نیز وجود نداشت در صورتی که خرمای ایران از جمله پرطرفدارترین محصولات ما در خارج از کشور است. وی با اشاره به شمار واحدهای صنعتی دارای مارک حلال در کشور بیان کرد: حدود ۷۰هزار واحد صنعتی کوچک در سطح کشور فعال است که از این تعداد به طور تقریبی اکثر آنها دارای گواهی حلال نیستند در صورتی که برای حضور در کشورهای دیگر به طور حتم به این گواهی نیاز است.

به گفته وی، فقط ۱۶۰ واحد بزرگ تولیدی در کشور از گواهی حلال استفاده می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی با اشاره به اینکه استفاده از این علامت اجباری نیست، تصریح کرد: برند حلال اجباری نیست ولی امروز خریداران تمایل بیشتری برای خرید اجناسی دارند که دارای گواهی حلال باشند.

فخاریه در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم ایجاد بازار مشترکی برای مسلمانان نظیر اتحادیه اروپا عنوان کرد: طی سال‌های گذشته مسلمانان از لزوم تشکیل یک بازار مشترک سخن گفته‌اند اما متاسفانه تاکنون این حرکت محقق نشده است و باید گفت که برند حلال یک قدم مثبت به سمت بازار مشترک به شمار می‌رود. وی با اشاره به استقبال اتحادیه اروپا از برند حلال عنوان کرد: اتحادیه اروپا به دو دلیل به برند حلال توجه می‌کند؛ اول اینکه اروپا یکی از صادرکنندگان بزرگ جهان به شمار می‌رود، از این رو اگر خواستار کسب بازار کشورهای مسلمان است باید از برند حلال استفاده کند و دوم اینکه خود اروپاییان نیز احساس می‌کنند غذاهای با مارک حلال در کشور خودشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است، چندی پیش نمایشگاه غذای حلال در کوالالامپور برگزار شد.