واحد ثبت سفارش کرج به کار افتاد

گروه بازرگانی- واحد ثبت سفارش کرج (ثبتارش) با حضور رییس سازمان توسعه تجارت، رییس سازمان بازرگانی استان تهران و اکبریان، نماینده مردم کرج در محل مدیریت بازرگانی کرج افتتاح شد. مهدی غضنفری، معاون وزیر بازرگانی و رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه واژه تجارت ترکیبی از صادرات و واردات است، اظهار داشت: از اهمیت صادرات غیرنفتی و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص سخن گفته شده و باید به مضمون دوم تجارت که همان واردات است نیز توجه شود. وی به مقایسه صادرات دو ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۸۷ پرداخت و گفت: صادرات غیرنفتی طی این مدت بدون احتساب میعانات گازی ۲۶‌درصد رشد داشته و صادرات میعانات گازی با کاهش ۵۵‌درصدی مواجه بوده که این به‌علت کاهش بهای جهانی میعانات گازی است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: هیچ‌کس به دنبال واردات صفر و صادرات صد نیست زیرا مواد اولیه کارخانه‌ها از طریق واردات تامین می‌شود. اگر کشوری نتواند بر وارداتش مدیریت داشته باشد، هزینه‌های تجاریش افزایش می‌یابد. وی خاطر نشان کرد: معتقد نیستم که واردات امر ناپسندی است. معتقد به مدیریت واردات بودیم، بنابراین باید هزینه مبادلات تجاری را کاهش داد که این امر کار تجارت را ساده می‌کند.

در ادامه این مراسم علی موسوی، رییس سازمان بازرگانی استان تهران با اشاره به اینکه عملیات ایجاد مرکز ثبت سفارش کرج از سال ۸۵ شروع شده، خاطر نشان کرد: ۹۰ ‌درصد از اقدامات این کار توسط مدیریت‌های سابق انجام شده و ۱۰‌درصد باقیمانده با تلاش مدیریت بازرگانی کرج و ستاد سازمان بازرگانی استان تهران انجام شده است. وی با اشاره به اینکه کرج چهارمین شهر غیرمتمرکز استانی که در آن ثبتارش به کار می‌افتد، اظهار داشت: در استان تهران، بیش از ۴۵‌درصد ثبت سفارشات واردات کشور و ۸۰‌درصد از تمدید و اصلاحی‌ها انجام می‌شود و با آغاز به کار واحد کرج بخشی از بار کاری تهران به این شهرستان منتقل می‌شود. وی به مزیت‌های شهرستان کرج اشاره کرد و گفت: بیش از نیمی از صنایع تولیدی در این شهرستان مستقرند و با افتتاح سیستم ثبت سفارش کرج مشکل بازرگانان این شهرستان برای حضور در تهران جهت ثبت کالاهایشان حل می‌شود.

موسوی در ادامه به عملیاتی‌سازی سیستم یارانش در تهران اشاره کرد و گفت: ۸۷۰ صادر کننده به صورت الکترونیکی اطلاعاتشان وارد سیستم شده و سال آینده جوایز صادراتی از طریق سیستم یارانش پرداخت می‌شود.