آغاز به کار پورتال ارزی از نیمه اسفند

روند خروج طلا از کشور تعدیل شد

رشد ۱۵۰ درصدی قاچاق در کشور

گروه بازرگانی- پورتال ارزی که به گفته مسوولان راهی است برای نظارت بر نحوه تخصیص و هزینه کرد ارز در کشور از نیمه اسفند راه‌اندازی می‌‌شود. راه‌اندازی پورتال ارزی از آنجا دارای اهمیت است که امکان شناسایی دقیق فعالان اقتصادی را به متولیان می‌دهد. عباس معمارنژاد، رییس کل گمرک روز گذشته در نشستی خبری از راه‌اندازی کامل پورتال ارزی از نیمه اسفند سال جاری خبر داد و گفت: در این پورتال تمام مراحل واردات از ثبت سفارش کالا، گشایش اعتبار و ترخیص کالا به شکل الکترونیکی و ارتباط با بانک‌های اطلاعاتی وزارت صنعت، بانک مرکزی، بانک‌های عامل و گمرک شکل خواهد گرفت. او از اجرای آزمایشی پورتال ارزی در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) از ۲۱ بهمن ماه سال جاری خبر داد و افزود: رصد کردن مرزها و نیاز به کنترل‌های ارزی در این سامانه وجود دارد و امکان تامین نیازهای ارزی برای واردات کالا را امکان‌پذیر می‌کند.

عباس معمارنژاد همچنین از جلوگیری برای جعل اسناد در حوزه تجارت خارجی و همچنین جعل ثبت سفارش و تخلف در تسویه در بانک‌ها خبر داد و بیان کرد: نسخه جدید برنامه گمرک برای حمایت از تولید ملی به اجرا گذاشته شد. همچنین بر اساس برنامه‌های گمرک برای الکترونیکی کردن امور از ابتدای اسفندماه امسال امکان صدور مجوز کاغذی مراجعان به گمرک توسط سازمان‌ها وجود نخواهد داشت.

علاه بر این معاون وزیر اقتصاد با اعلام اینکه در سه ماهه سوم امسال روند خروج طلا از کشور تعدیل شد، گفت: حجم دپوی کالا در گمرکات نگران‌کننده نیست و حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالا در مناطق آزاد، ویژه و گمرکات مشغول انجام تشریفات گمرکی هستند. به گفته عباس معمارنژاد در این بخش ورود ارز و طلا بر مبنای بخشنامه‌های بانک مرکزی صورت می‌گیرد، اما واردات شمش طلا به کشور کاملا آزاد بوده و حقوق ورودی آن نیز صفر است. با این حال، در بخش طلای ساخته شده چه در واردات و چه در صادرات باید از بانک مرکزی مجوز اخذ شود، البته در نیمه اول امسال رشد بالایی در صادرات مصنوعات ساخته شده اتفاق افتاد که برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور این روند اصلاح شد. معمارنژاد با تاکید بر افزایش کنترل بر واردات طلا و خروج آن از کشور، تصریح کرد: در بخش مصنوعات ساخته شده طلا و نقره حتما باید مجوز بانک مرکزی اخذ شود. با این حال، در سه ماهه سوم امسال روند خروج طلا از کشور تعدیل شد.

جزئیات آمار ۱۰ ماهه

بر اساس جزئیات آمار تجارت خارجی ایران که از زبان معمارنژاد منتشر شد: در ۱۰ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۱ در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری حدود ۶۴ میلیون تن کالا به ارزش ۳/۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داشتیم که در بخش کالاهای صنعتی، سنتی، میعانات گازی و پتروشیمی بوده است که البته از نظر وزنی نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از نظر ارزشی ۲۵ درصد رشد را نشان می دهد. در مدت زمان یاد شده ۳ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه‌ای صادرات به ۱۰۵ کشور جهان انجام شد. در بخش واردات نیز ۵/۳۲ میلیون تن کالا به ارزش ۷/۴۳ میلیارد دلار با رشد ۶ درصدی وزنی و افت ۳ درصدی ارزشی به کشور انجام شد که البته کاهش ارزش می‌تواند ناشی از مدیریت بر واردات و جلوگیری از ورود کالاهای غیرضرور و لوکس باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در ۵ هزار و ۳۰۰ ردیف تعرفه‌ای از ۶ هزار و ۷۰۰ ردیف موجود واردات به کشور انجام شد، گفت: این میزان از حدود ۱۵۰ کشور دنیا به داخل انجام شد که مقایسه ۳/۳۴ میلیاردی صادرات با واردات ۷/۴۳ میلیارد دلاری نشان می‌دهد که به ازای هر یک دلار کالایی که وارد شده ۷۸ سنت کالا به خارج صادر شده است. این رقم در ابتدای برنامه چهارم به ازای هر دلار واردات ۵۰سنت صادرات بود و نشان می‌دهد که در حال حاضر کسری تراز بازرگانی در حال بهبود است. همچنین در ۱۰ ماه اول امسال حدود ۵/۴ میلیارد دلار کسری تراز بازرگانی کشور کاهش پیدا کرد و در بخش ترانزیت خارجی نیز حدود ۵/۹ میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد نشان می‌دهد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از افزایش ۴۵ درصدی ورود کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی به لحاظ وزنی و رشد ۲۲ درصدی به لحاظ ارزشی در سال جاری خبر داد و افزود: درآمدهای گمرکی وصول شده در ۱۰ ماه اول سال جاری حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. یکی از مهم‌ترین دلایل آن کاهش حجم واردات و تغییر در ترکیب واردات است. رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی وارد کشور شده است، گفت: در حال حاضر ۲۷ ردیف کالایی ممنوعیت صادراتی دارند و بخشی از کالاها نیز برای صادرات باید مابه‌التفاوت پرداخت کنند.

افزایش قاچاق

رییس کل گمرک در ارتباط با پرونده‌های قاچاق در ۱۰ ماه اول امسال به تشکیل ۲۰ هزار و ۶۰۰ پرونده در این رابطه اشاره کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد به لحاظ تعداد کاهش نشان می‌دهد ولی بهای آن، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به ۱۰ ماهه اول سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد یافته است. به گفته معمارنژاد یکی از برنامه‌های گمرک این است که به سمت برخورد هوشمند با پرونده‌های قاچاق و شناسایی تخلفات دانه درشت پیش برویم. هم اکنون ۴۶ درصد کل پرونده‌های قاچاق شکل گرفته زیر یک میلیون تومان است.

معاون وزیر اقتصاد با اعلام تلاش برای تسهیل تجارت و کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی، همچنین کنترل در مرزها اظهار کرد: با تعامل سازمان‌های همکار در تجارت خارجی در ۱۰ ماه اول امسال تشریفات گمرکی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۱۲ درصد کاهش یافته و جمعا در طول امسال انجام تشریفات گمرکی در ۵/۶ روز قابل انجام است که این میزان در سال گذشته ۵/۷روز بوده است. او با اشاره به مصوبه ساماندهی تشریفات گمرکی و مسوولیت سازمان ملی استاندارد و گمرک در این بخش، افزود: سامانه هوشمند ورود و خروج کالا در ۱۱ گمرک کشور عملیاتی شد و از ابتدای اسفند ماه سال جاری هیچ سازمان صادرکننده مجوز دیگر امکان ارائه مجوز کاغذی به مراجعین را نخواهد داشت و افراد با ارائه یک کد رهگیری به گمرک معرفی خواهند شد. رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه هم اکنون ۶۰ درصد واردات کشور از مسیر قرمز می‌آید که نیاز به بازرسی فیزیکی دارد، از ورود ۳۵ درصد کالاها در مسیر زرد و نیاز به کنترل اسنادی خبر داد و تصریح کرد: فقط ۵ درصد کالاها از مسیر سبز و بدون نیاز به کنترل وارد کشور می‌شود. به گفته او در دیگر کشورها ۲۰ درصد کالاها از مسیر قرمز، ۴۰ درصد از مسیر زرد و ۴۰ درصد نیز از مسیر سبز وارد می‌شوند، همچنین آیین‌نامه جدید امور گمرکی تنظیم شده و از ابتدای سال آینده به اجرا در خواهد آمد.