محمود بازاری*

امروز صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه کشورهای پیشرو و صاحب عنوان و جایگاه در حوزه تولید و تجارت کالا با ارزش افزوده بالا است. صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده به طور مشخص چند وجه مشخصه بسیار اثرگذار در اقتصاد ملی دارد: ۱) حاصل دسترنج یک کشور است. ۲) بار ارزش افزوده دارد.۳) به همراه صادرات، فرهنگ و هویت یک کشور به سایر کشورها منتقل می‌شود. ۴) تولید اشتغال مولد همراه با دانش‌ورزی می‌کند. ۵) اصالت، پویایی و توانمندی تولیدات کشور را معرفی می‌کند. ۶) جذاب برای سرمایه‌گذاری است.

۷) تولیدکننده ثروت و رفاه ملی است. ۸) سطح تعامل اقتصاد ملی یک کشور را با اقتصاد بین‌المللی تقویت نموده و ارتقا می‌بخشد. ۹) پایان‌ناپذیر و پایدار است. ۱۰) سازنده و کارآفرین به معنای واقعی است.۱۱) اسباب پایدار شدن اقتصاد ملی بوده و امنیت آفرین است.

و بسیاری از مشخصه‌‌های دیگر که می‌توان برای آن بر شمرد، البته تمامی این مشخصه‌های ذکر شده نیازمند یک خصیصه مهم و راهبردی به نام مسوولیت‌پذیری است و یقینا آنچه صادرات امروز و آینده کشور را مستدام و در جهت پایداری اقتصاد ملی حفظ و توسعه خواهد داد، مسوولیت‌شناسی و مسوولیت‌پذیری است.کمتر کشوری را در شرایط ایران شاید بتوان یافت که ظرفیت‌های متنوع از حیث منابع و ذخائر زیرزمینی، موقعیت ژئوپلیتیک و دسترسی‌های آسان و متعدد در کریدورهای حمل و نقل منطقه‌ای و بین‌المللی را با هم داشته باشد که این شاخص‌ها باید در تبیین و تنظیم راهبردها و سیاست‌های کلان صادراتی مد نظر قرار گیرد. از آنجا که صادرات غیر نفتی عامل محرک تولید پایدار یک کشور می‌باشد و سیاست‌های بلند مدت توسعه اقتصاد ملی قطعا نیازمند داشتن راهبردها و سیاست‌های پایدار صادراتی خواهد بود از این رو طراحی استراتژی ملی برای حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی بر اساس شاخص‌های ارتقای ارزش افزوده محصولات نهایی ضرورت داشته و به ویژه تامین اعتبارات و بودجه‌های مشخص در لوایح بودجه سنواتی در سطوح ملی و استانی بسیار حائز اهمیت است.

*کارشناس صادرات

mbazari۲۰۰۰@yahoo.co.uk