گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: مشکلات موجود در کشور به علت مجموعه عوامل پیرامونی محیط کسب و کار است و دولت باید هرچه سریع‌تر، فضای تنفس برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان ایجاد کند. محمد نهاوندیان در گردهمایی فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان، افزود: قرار نیست معنای حمایت از تولید این باشد که کار تولیدکنندگان را انجام دهیم، بلکه باید اجازه دهیم آنها کار خود را انجام دهند و ما تنها از عوامل مخل محیطی جلوگیری به عمل آوریم.

رییس اتاق ایران تاکید کرد: باید برای تولیدکنندگان ملی فضای تنفس ویژه ایجاد کنیم؛ به طوری که دولت در زمان تحریم، هزینه کارفرما را کم کند تا فشارها جبران شود؛ لذا معنای واقعی مقابله با تحریم، حمایت از تولید است. وی ادامه داد: امروز زمان بلند کردن پرچم تعامل است؛ باید مشکلات را با تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی حل کرد و شوراهای گفت‌‌و‌گو می تواند در این زمینه موثر باشد.

نهاوندیان با بیان اینکه امروز وقت کنار گذاشتن منیت‌ها است، اظهار کرد: معنای بهبود محیط کسب و کار این است که عوامل خارج از اختیار مدیر اقتصادی را که برای او فشار و هزینه ایجاد می‌کند، از سر راه وی کنار بزنیم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، معوقات و بدهی‌های بانکی است.

رییس اتاق ایران درباره بازار ارز هم گفت: بازار ارز حتما قابل مدیریت بوده و است؛ چراکه با مدیریت نظام ارزی شناور، باید تفاضل تورم داخلی و خارجی را، محاسبه و در تورم نرخ ارز لحاظ کند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها، آمار تجارت خارجی کشور در حال افزایش بوده که علت این موضوع دور زدن تحریم‌ها توسط بازرگانان و تجار است، ولی نامی از آنها برده نمی‌شود و گاهی مورد بی‌مهری نیز قرار می‌گیرند.