گروه بازرگانی - متولیان صنف لبنیات کشور از تعیین نهایی قیمت محصولات لبنی، امروز (یکشنبه) خبر می‌دهند.

از بهار امسال و بعد از تعطیلات نوروز، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از افزایش قیمت محصولات لبنی در سایه تعطیلات سال نو خبر دادند و از همان زمان، مسوولان دولت و اصناف، به طور مشترک، به تعیین و اعلام راهکارهایی برای کنترل قیمت لبنیات اقدام کردند. نهایتا قرار شد طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی فرآورده‌های لبنی و انجمن دامداران به امضا رسید، قیمت مشخص محصولات لبنی از ۱۷ تیر ماه تعیین شود. بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، قرار شد از ۵ میلیون تن محصول لبنی تولید داخل، ۵/۲ میلیون تن از محصولات (کم چرب) با قیمت‌های حمایتی و نیم دیگر محصولات یعنی محصولات پرچرب با قیمت درخواستی تولیدکنندگان عرضه شود تا از این طریق، هم خواسته تولیدکنندگان مبنی بر ضرورت پوشش هزینه‌های افزایش قیمت تمام شده تامین شود، تا مصرف‌کنندگان هم بتوانند حداقل گروهی از محصولات را با قیمت‌های ارزان‌تر تامین کنند.

اما این تفاهم‌نامه به دلیل بروز رخدادهایی چون بالا رفتن نرخ ارز که در نهایت به افزایش هزینه تامین نهاده‌های دامی و کمبود آنها در بازار و در نتیجه افزایش قیمت شیر خام منجر شد، به اجرا نرسید و این طور شد که از مرداد ماه تاکنون، هفته‌ای نیست که متولیان صنف لبنیات از تعیین قیمت محصولات لبنی در روزهای آتی خبر ندهند. موضوعی که تا کنون اجرایی نشده، اما دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه نرخ پیشنهادی ۵۳ قلم از محصولات لبنی را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده، از تعیین قیمت رسمی این محصولات در جلسه امروز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خبر می‌دهد.

رضا باکری افزود: در صورت موافقت سازمان حمایت با قیمت‌های پیشنهادی این قیمت‌ها در کل کشور اجرایی خواهد شد. او با تاکید بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در این فهرست اعمال نشده است، گفت: این لیست بر اساس شیر ۹۳۰ تومانی و همچنین آنالیز محصولات بر اساس مواد اولیه‌ای که به غیر از شیر خریده می‌شود - مثل بسته‌بندی‌ها - تعیین شده است.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی افزود: قیمت‌ها بر اساس مبانی واقعی طبق دستورالعمل‌ قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل برآورد شده و بحث افزایش و کاهش قیمت مطرح نیست.

بر اساس این گزارش، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیش از این تنها قیمت ۱۶ قلم از محصولات لبنی پرمصرف را اعلام کرده بود. بر این اساس، قیمت‌های شیر نایلونی ۱/۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی، ماست ۱/۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی که تا پیش از ابلاغیه جدید سازمان حمایت به ترتیب ۹۰۰، ۱۳۰۰ و ۲۴۰۰ تومان بودند هم‌اکنون قیمت‌های آنان به ترتیب به ۱۱۰۰، ۱۶۰۰ و ۳۲۰۰ تومان رسیده است. این قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های پیشین به ترتیب ۲۲، ۲۳ و ۳۳ درصد افزایش یافتند.

افزایش قیمت لبنیات، ممنوع

از سوی دیگر اما، مدیرکل دفتر نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد که هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی یا شیر ممنوع است. علیرضا رفیعی با بیان اینکه قیمت شیر خام و انواع محصولات لبنی دو هفته پیش در کارگروهی متشکل از چند وزیر و معاون وزیر و مسوولان بخش خصوصی تعیین شده است، گفت: این مصوبه قابل تغییر نیست. او ادامه داد: پیش از این تولیدکنندگان شیر یا دامداران نسبت به تهیه نهاده‌های دامی اظهار نگرانی می‌کردند و به همین دلیل قیمت شیر را تغییر می‌دادند، اما هم‌اکنون این نگرانی به طور کامل رفع شده و دیگر امکان تغییر قیمت لبنیات وجود ندارد.

رفیعی با بیان اینکه پیش از این فقط نیمی از محصولات لبنی قیمت‌گذاری و مابقی با قیمت توافقی عرضه می‌شدند، ادامه داد: پس از توافق دو هفته پیش همه محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری شدند و دیگر امکان تغییر این قیمت‌ها وجود ندارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر محصولات کشاورزی و مواد غذایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه تولیدکنندگان لبنیات و دامداران با هم اختلافاتی دارند، گفت: البته پیشنهادهایی درباره تغییر قیمت به ما اعلام شده، اما دیگر این کار امکان‌پذیر نیست و هم‌اکنون قیمت شیر خام و انواع لبنیات توسط ما تعیین شده است. همچنین مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران از برگزاری جلسه ویژه کشاورزی برای حل مشکلات تولیدکنندگان صنعت مرغ گوشتی، امروز (یکشنبه) خبر داد.

حسین مقدم نیا اظهار کرد: در حال حاضر ماهانه ۱۵۵ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود. او در ادامه درباره قیمت مرغ در بازار عنوان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری در حدود ۳۰۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار در حدود ۴۸۰۰ تومان و قیمت هر قطعه جوجه یک‌روزه نیز در حدود ۷۰۰ تومان است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد بسته‌بندی شده درب کشتارگاه در حدود ۴۸۰۰ تومان است. او با انتقاد از گرانی قیمت نهاده‌ها در بازار گفت: در حال حاضر قیمت نهاده ذرت در بندر از ۷۲۰ تومان در هفته گذشته به ۷۸۰ تومان رسیده است و این مساله به تولیدکنندگان این بخش آسیب وارد می‌کند.

مقدم نیا با بیان اینکه برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران پیشنهاد کرده بودیم که هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری با قیمت ۳۴۰۰ تومان عرضه شود، گفت: متاسفانه هیچ یک از مسوولان به پیشنهاد کارشناسی شده ما توجهی نکردند و الان هر واحد مرغداری به ازای عرضه هر کیلوگرم مرغ زنده خود در حدود ۴۰۰ تومان ضرر می‌دهد.