معاون کل سازمان توسعه تجارت از تصمیم جدید دولت برای کاهش ۵۰ تا ۵۵ درصدی تعرفه واردات خبرداد و گفت: مبنای محاسبه عوارض وارداتی که در حال حاضر بر مبنای ارز مرجع ۱۲۶۶ تومانی است، از اول آذرماه برمبنای ارز مبادلاتی خواهد شد، ضمن اینکه این بخشنامه به گمرک ابلاغ شده است. کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از تصمیم جدید دولت برای کاهش تعرفه واردات کالاهای اولویت‌بندی شده خبرداد و گفت: حقوق ورودی تمامی کالاهای مندرج در جداول ضمیمه آیین نامه مقررات اجرایی واردات و صادرات، مبنای محاسبه گمرکی به ۵۰ درصد برای گروه‌های ۱ و ۲ که کالاهای اساسی و دارو و مواد اولیه دارو را شامل می‌شود و ۵۵ درصد برای سایر گروه‌های کالایی، میزان فعلی حقوق فعلی تقلیل می‌یابد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در صورتی که نرخ حقوق ورودی جدید از نرخ حقوق گمرکی که ۴ درصد است، کمتر شود، اعمال نرخ جدید بلامانع است و از ابتدای آذرماه نرخ ارز مبنای محاسبات گمرکی نرخ مبادله‌ای خواهد بود. وی تصریح کرد: چنانچه عددی به اعشار برسد به صورت عدد صحیح در صورت کاهشی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

شناور شدن نرخ تعرفه‌ها از اول‌آذر

در همین حال عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس کمیسیون واردات اتاق ایران گفت: بر اساس اظهارات اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی، نرخ تعرفه‌ها بر اساس ارز مبادلاتی تعیین خواهد شد و قرار است اجرای این تصمیم از اول آذر کلید بخورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، مجیدرضا حریری البته اجرایی شدن این امر را غیرممکن دانست؛ چرا که به اعتقاد او، نرخ مبادلاتی، ثابت نبوده و واردکننده نمی‌تواند برنامه وارداتی خود را پیش‌بینی کند. به این معنا که مشخص نیست هنگام ورود یک کالا، نرخ ارز به چه میزان خواهد بود. او افزود: امروز فعالان اقتصادی را به‌عنوان سربازان جبهه جنگ معرفی می‌کنند و این در شرایطی است که نیروهای خودی از پشت‌سر با ابلاغ بخشنامه‌های مستمر، وضعیت را برای این نیروها بحرانی‌تر می‌کنند.

حریری در ادامه مفاد توافق‌نامه ارزی ۶ بندی که بین بخش خصوصی و دولت به امضا رسیده است را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در جلسه‌ای که در خصوص توافق واردکننده و صادرکننده بر سر نرخ ارز صادراتی بحث شد، یک نفر واردکننده هم حضور نداشت.

مصطفی رناسی نیز با اشاره به ممنوعیت‌های اخیر صادراتی عنوان کرد: با وجود اعلام کتبی از اقلام ممنوع برای صادرات، هنوز شرکت بازرگانی پتروشیمی، محصولات لازم خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهد.

همچنین علی شمس اردکانی، وضعیت مالیات‌های کشور را نابسامان خواند و تصریح کرد: در سایر کشورهای جهان، بخش بزرگی از امور مملکت به کمک درآمدهای ناشی از مالیات‌ها تامین می‌شود؛ در حالی که چنین روندی در اقتصاد ایران، کمتر دنبال می‌شود. او سپس کاغذبازی‌ها و بوروکراسی‌ موجود در اقتصاد را مورد نقد قرار داد و تصریح کرد: فعالان اقتصادی باید برای دنبال کردن برنامه‌های خود، برگه سوء‌پیشینه دریافت کنند؛ این مورد جز کاغذبازی و اتلاف زمان فعالان اقتصادی هیچ معنای دیگری نمی‌دهد.

محمد حسین برخوردار، رییس مجمع عالی واردات نیز در خصوص طرح دولت برای تعدیل تعرفه‌ها از ابتدای آذر، اظهار کرد: تعرفه واردات باید بر اساس دلار مرجع ۱۲۲۶ تومانی انجام شود در غیر این صورت دو نرخ را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت. وی با طرح این سوال که چطور می‌شود تعرفه‌ برخی از کالاهای وارداتی با ارز مرجع و مابقی با نرخ مبادله‌ای باشد و برخی هم اصلا به آنها ارز تعلق نگرفته و ثبت‌ سفارش نشود؟ گفت: سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌توان در مورد تعرفه واردات اجرایی کرد. البته عدم ثبت سفارش خود باعث رشد قاچاق در کشور می‌شود و جای سوال است که گمرک چطور با سه تعرفه‌ می‌تواند واردات را کنترل کند.

رییس مجمع عالی واردات افزود: گمرک می‌خواهد تعرفه‌ اولویت‌های اول و دوم را با ارز مرجع، سوم تا هشتم را با ارز مبادله‌ای و تعرفه کالاهای اولویت ۹ و ۱۰ را با نرخی که نمی‌دانیم چیست محاسبه کند. وی با بیان اینکه قانون مرکز مبادله ارزی مشخص کرده که نرخ ارز در این مرکز باید دو درصد زیر نرخ بازار آزاد باشد، خاطر نشان کرد: ما باید قبل از اینکه کاری را انجام دهیم، جزئیات آن را مورد کارشناسی قرار دهیم. کمیسیون ماده یک که براساس آن نرخ تعرفه تغییر می‌کند مگر تشکیل شده که حالا قرار است تعرفه را تغییر دهیم؟!

برخوردار افزود: ناگهان اعلام می‌شود تعرفه‌های واردات با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود. آیا در این رابطه کار کارشناسی انجام شده است؟ تعرفه‌ کالایی که با ارز ۱۲۲۶ تومانی محاسبه می‌شد و حال قرار است با ارز مبادله‌ای محاسبه شود بر چه مبنایی کاهش می‌یابد؟ رییس مجمع واردات با تاکید بر اینکه در مورد تغییر تعرفه‌ها باید به اعداد منطقی دست یافت و سپس برنامه‌ها را اعلام کرد، گفت: این حرکت عجولانه‌ای است و نمی‌شود گمرک هر روز با تغییر نرخ ارز مبادله‌ای نرخ تعرفه‌ جدیدی را اعلام کند.