قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی با افت ۴ درصد مفید و ۲ درصد غیرمفید ۵۵۰۰ ریال و برای گندم دورم با این میزان افت ۵۸۰۰۰ ریال تعیین و ابلاغ شد.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد آخرین وضعیت واردات گندم به خبرگزاری مهر گفت: بر اساس مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کشور و با توجه به کاهش چشمگیر تولید داخلی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران موظف شده است تا نسبت به تامین گندم مورد نیاز نان کشور از منابع خارجی اقدام کند که میزان واردات گندم نیز، توسط هیات وزیران و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی کشور تصویب و ابلاغ می‌شود. او تصریح کرد: در عین حال، نرخ تضمینی خرید محصولات کشاورزی از جمله گندم به استناد مفاد قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب شهریور ماه ۱۳۶۸، از سوی وزارت جهاد کشاورزی به هیات دولت پیشنهاد می‌شود.

قبادی گفت: بر این اساس، کشاورزان مختار هستند تا گندم تولیدی خود را با نرخ توافقی به بازار عرضه و به بخش‌خصوصی یا دولتی بفروشند؛ بنابراین شرکت بازرگانی دولتی ایران در صورت عدم خرید گندم‌های تولیدی توسط بخش خصوصی، مازاد گندم کشاورزان را خریداری می‌کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده طبق مصوبه کارگروه تعیین قیمت محصولات کشاورزی، به ازای هر کیلوگرم گندم معمولی با افت ۴ درصد مفید و ۲ درصد غیر مفید ۵۵۰۰ ریال و برای گندم دورم با این میزان افت ۵۸۰۰۰ ریال تعیین و ابلاغ شده که با توجه به پرداخت پاداش تولید به کشاورزان، این قیمت تا حدود ۶۵۰۰ و ۶۸۰۰ ریال در هر کیلو نیز احتمال افزایش خواهد داشت. بر این اساس، قیمت‌گذاری برای سال آتی، در راستای نرخ جهانی است.