روسا و دبیران چند تشکل اقتصادی بزرگ کشور، مخالفت شدید خود را با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کردند. به گزارش سایت «الف»، روسای این تشکل‌های اقتصادی دلایل مختلفی را برای مخالفت با فاز دوم هدفمندی اعلام می‌کنند.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست؛ چراکه لازمه اجرای این قانون ثبات اقتصادی است که در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که این بستر فراهم نباشد. از جمله پیش‌شرط‌های اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، پایش آثار اجرای فاز اول این قانون و انجام کامل تعهدات از جمله تعهدات بخش تولید و سنجش نقاط قوت و ضعف آن با مشارکت کارشناسان مستقل برای استفاده در مرحله دوم است.

رضا باکری (دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران): در شرایط فعلی مخالف هستم. این طرح با مدلی که دولت اجرا می‌کند ضررده است، دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فقط جانب خود را می‌بیند و به فکر افزایش قیمت آب، برق و گاز و... است؛ ولی دستمزد‌ها را افزایش نمی‌دهد. باید دستمزدها و حقوق هم به صورت آزاد پرداخت شود.

محمد طحان پور (رییس اتحادیه کشوری لوازم خانگی): به دلیل اینکه هیچ‌کدام از اهداف فاز قبلی محقق نشد و در حد شعار باقی ماند، با اجرای طرح به شدت مخالفیم.

رسول خلیفه سلطانی (دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران): آثار تورمی این طرح بسیار شدید است.

ایرج رهبر (رییس انجمن صنفی انبوه سازان مسکن): چون مرحله اول درست نشد‌، نباید به مرحله دوم ورود کرد.

حمید فاضلی (رییس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران ایران): در بحث تولید هیچ هدفمندی اجرا نشد، اجرای فاز دوم قطعا اقتصاد را نابود می‌کند.

ساسان قربانی (دبیر انجمن سازندگان قطعات): ابتدا فاز اول اجرایی شود و اهداف آن محقق شود، بعد فاز دوم اجرایی شود. چرا با وجود اینکه اهداف فاز اول تحقق نیافته می‌خواهند فاز دوم را اجرایی کنند؟

عبادا... محمدولی (رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره استان تهران): فاز اول درست هدایت نشد و هزینه‌های تولید بالا می‌رود؛ اجرای فاز دوم قطعا آثار منفی زیادی دارد.

محمدرضا جباری (رییس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی): در مرحله اول هدفمندی ارز سه برابر شد، آثار تورمی بسیار زیاد شد، حال اگر سوخت را گران کنند تورم فاجعه‌بار می‌شود.

حمید مقیمی (دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات): شرایطی که فاز اول به وجود آورده را مدیریت و رفع کنند، بعد فاز دوم را اجرا کنند. در حال حاضر هیچ‌کدام از اتحادیه‌ها و اصناف موافق اجرای این طرح نیستند.