بازار مشترک اسلامی راه‌اندازی شود

گروه بازرگانی- سفرای کشورهای اسلامی ضمن حضور در ضیافت شام اتاق بازرگانی ایران بر ایجاد راهکارهایی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای اسلامی تاکید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی ایران، دکتر محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران در این مراسم با اشاره به حرکت اقتصاد ایران به سمت خصوصی‌سازی گفت: با توجه به وضعیت کنونی ایران از نظر اقتصادی، ایجاد همکاری‌‌های تجاری بین بخش‌های خصوصی کشورهای اسلامی اهمیت بسزایی پیدا کرده است و یکی از پروژه‌هایی که اتاق ایران مایل به پیگیری آن است یافتن راه‌هایی برای گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای مسلمان است.

نهاوندیان افزود: همواره بین کشورهای اسلامی مذاکراتی در رابطه با ایجاد بازار مشترک اسلامی وجود داشته است ولی دسترسی به این هدف تنها با یک برنامه‌ریزی عملی امکان‌پذیر است.

دکتر نهاوندیان با اشاره به تاسیس مرکز اطلاعات و تحقیقات اتاق اسلامی یادآور شد: سه سال پیش از طریق اتاق ایران به اتاق اسلامی پیشنهاد تاسیس یک مرکز مطالعات و تحقیقات برای جمع‌آوری اطلاعاتی درخصوص فرصت‌های تجاری کشورهای اسلامی شد و خوشبختانه این مرکز اکنون در حال ارائه خدمات به بیش از ۱۰کشور مسلمان است.

رییس اتاق ایران سپس با اشاره به برگزاری اولین اجلاس جایزه سرآمدی شرکت‌های برتر مسلمان (MECCA ward) تصریح کرد: برگزاری این اجلاس یکی از راه‌های گردهم آوردن بهترین شرکت‌های کشورهای مسلمان است تا ضمن آشنایی این شرکت‌ها فضایی برای رقابت اقتصادی فراهم شود.

وی افزود: جایزه سرآمدی شرکت‌های برتر مسلمان براساس استاندارد جهانی EFQM برگزار می‌شود بنابراین داشتن این جایزه راه را برای ایجاد شرکت‌های اسلامی چند ملیتی هموار می‌سازد.

دکتر نهاوندیان پروژه بعدی مرکز مطالعات و تحقیقات اتاق اسلامی را درجه‌بندی شرکت‌های اسلامی اعلام کرد و گفت: این درجه‌بندی براساس استانداردهای جهانی صورت می‌گیرد و اگر بتوانیم این سیستم را ایجاد کنیم همکاری بین شرکت‌های کشورهای اسلامی تسهیل خواهد شد.

«حسنو گورجان ترک اوغلو»، سفیر ترکیه در تهران نیز در این مراسم با اشاره به مزیت‌های اقتصادی و وجود منابع طبیعی سرشار در ایران گفت: ایران می‌تواند همکاری‌های بسیار مفیدی با جامعه اسلامی داشته باشد و ما از ابزارهای خوبی مانند سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و سازمان همکاری‌های اقتصادی (ECO) بهره‌مند هستیم.

وی افزود: گسترش روابط اقتصادی و اتحاد و همبستگی باید در اولویت برنامه‌های کشورهای اسلامی قرار بگیرد.