با اتاق‌های بازرگانی مقابله‌ای نداریم

وزیر بازرگانی که در سال گذشته از منتقدان سرسخت اتاق‌های بازرگانی بود و حتی در جایی از برخی اتاق‌ها به عنوان «قهوه‌خانه» یاد کرده بود در حالی که شش ماه از آغاز فعالیت دوره جدید اتاق‌های بازرگانی می‌گذرد بر این باور است که هنوز انتظارات شورای عالی نظارت بر عملکرد اتاق‌های بازرگانی برآورده نشده است. سیدمسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به این سوال که با توجه به انتقاداتی که از فعالیت ضعیف اتاق داشتید آیا پس از آغاز دور ششم فعالیت اتاق‌های بازرگانی، انتظارات و توقعات برآورده شده است یا نه؟ اظهار کرد: به عنوان رییس شورای عالی نظارت وظیفه دارم بر عملکرد اتاق‌ها نظارت کنم که البته این نقش را تا به حال بازی نکرده‌ام و بیشتر شنونده مشکلات و انتقادات بوده‌ام به طوری که در چند وقت اخیر آنها (بخش خصوصی فعال در اتاق) انتقاد کردند و ما گوش دادیم و مسائل و مشکلاتشان را پیگیری کرده و تلاش کردیم که فضای تجارت را برای فعالان شفاف کنیم. میرکاظمی با اشاره به تلاش دولت برای پررنگ‌تر شدن نقش بخش خصوصی و تعاونی در فضای ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ تصریح کرد: فعالان اقتصادی در اتاق‌های بازرگانی همان‌گونه که از دولت انتظار حمایت و ارائه برنامه دارند شورای عالی نظارت نیز از اتاق‌های بازرگانی برنامه می‌خواهد چرا که معتقدم اتاق‌های بازرگانی باید با برنامه‌ریزی فعالیت کنند. وی با یادآوری اولین جلسه شورای عالی نظارت با حضور جمعی از وزرای دولت نهم و رییس سابق اتاق بازرگانی گفت: در آن نشست وزرای عضو شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی اعلام کردند که با عملکرد گذشته اتاق کاری نداریم، آنچه اهمیت دارد نگاه اتاق به آینده است که باید برنامه‌ریزی شده و در جهت اهداف توسعه اقتصادی و نیز قدرتمندتر شدن بخش خصوصی باشد و توقعات خود را در این زمینه به دولت اعلام کند که متاسفانه هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود: قطعا هرچه بردارهای ارتباط دولت و بخش خصوصی هم راستا بوده و هم زاویه باشند به جای مستهلک کردن توان و انرژی همدیگر قادر خواهند بود قدرت اقتصادی راهم افزایش دهند.

وزیر بازرگانی از تشکیل کمیته‌های بررسی و تحقیق درباره برنامه آینده اتاق‌های بازرگانی در اتاق ایران اظهار خرسندی کرد و گفت: شنیده‌ام اقدامات جدی‌تری در اتاق ایران برای پیگیری اهداف مورد نظر در حال انجام است لذا امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

وی گفت: شخصا با گروه قبلی فعال در اتاق و نیز گروه فعلی ارتباط خوبی داشته و دارم و احساس اینکه بخواهیم مقابله‌ای با اتاق بازرگانی باشد به هیچ وجه وجود ندارد لذا رابطه‌ای توام با تعامل برقرار است ولی قطعا از حق خود به عنوان شورای عالی نظارت بر ارائه برنامه از سوی اتاق نخواهیم گذشت و معتقدم که هیات رییسه اتاق ایران این مسائل را به راحتی درک خواهند کرد. میرکاظمی از نوع تعامل و رابطه وزارت بازرگانی با هیات رییسه جدید اتاق ایران نیز اظهار رضایت کرد و افزود: با توجه به تعامل مثبتی که وجود دارد افق آینده برای اتاق‌های بازرگانی بسیار بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود چرا که درک متقابل شکل گرفته و وزارت بازرگانی از هیچ کمکی به اتاق بازرگانی دریغ نمی‌کند.

وزیر بازرگانی اظهار امیدواری کرد که روابط وزارت بازرگانی و اتاق‌های بازرگانی از تعامل برنامه‌ای به تعاملات کاری تبدیل شده و شاهد تاثیر آن در رشد و شکوفایی اقتصاد باشیم.