گروه بازرگانی- سمینار بررسی فرصت‌های تجاری ایران و ساحل عاج در اتاق بازرگانی ایران در حالی برگزار شد که در راس آن وزیر امور خارجه ساحل عاج ایستاده بود.

این هیات متشکل از مقامات ارشد تجاری بانکی، حمل‌ونقل و نمایندگان بخش‌خصوصی بود که نشان از جدیت دو کشور در توسعه روابط تجاری داشت.پیش از این روابط ایران و ساحل عاج در حد چند یادداشت تفاهم میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور، وزارت‌های امور خارجه و بهداشت و تشکیل چند کمیسیون مشترک بود و تنها ۶ نمایشگاه تخصصی و دو سفر در سال‌های ۸۰ و ۸۵ در سطح رییس اتاق ایران و معاون وزیر امور خارجه به این کشور صورت گرفته بود. اما در نتیجه این سفر مذاکرات در سطح بالاتری صورت گرفت و منتج به تفاهم‌هایی برای احداث قطار شهری، کشتارگاه، جاده، خوابگاه دانشجویی و فرودگاه از سوی ایران شد.در این سمینار که با حضور وزیر امور خارجه ساحل عاج و هیات‌ همراه و نیز جمعی از بازرگانان ایرانی برگزار شد درباره چگونگی استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه توریسم، کشاورزی و معدن تبادل نظر شد.در ابتدای این نشست سفیر ساحل عاج به سخنرانی پرداخت. «تیه‌تی» با بیان اینکه هرگز در گذشته‌ هیاتی به این گستردگی به ایران نیامده بود افزود: جهت اطلاع حضار باید بگویم در ساحل عاج دو نفر می‌توانند کشور را متعهد به اجرای قراردادها کنند که یک شخص رییس‌جمهور است و دیگری شخص وزیر امور خارجه‌است و به همین منظور در راس اعزام هیات تجاری به ایران شخص وزیر امور خارجه قرار گرفت.

پس «یوسف باکایوکو»وزیر امور خارجه ساحل عاج گفت: در این هیات مدیرکل بانک خزانه‌داری ساحل عاج، سفیر، قائم‌مقام وزیر حمل‌و‌نقل، مدیر بانک سرمایه‌گذاری و مدیرکل شرکت «بلت» و برخی دیگر از مقامات کشورش حضور دارند و امیدواریم طی این سفر حرکت جدیدی در جهت تحقق گسترش روابط اقتصادی دو کشور صورت پذیرد.وی ابراز امیدواری کرد: در قالب همکاری‌های جنوب جنوب کار متفاوتی انجام شود. باکایوکو خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کشاورزی، حمل‌و‌نقل و معادن در ساحل عاج بالا است و مایلیم بخش دولتی و بخش‌خصوصی ایران وارد بازار ساحل عاج شوند.

باکایوکو یادآور شد: ساحل عاج پیش از این نیز با ایران همکاری‌هایی داشته و در حال حاضر نیز شرکتی ایرانی در زمینه تولید شکلات در ساحل عاج فعالیت دارد وعلاوه بر این اتوبوس‌های ایرانی در خیابان‌های کشور، تردد می‌کنند.

وی از استقرار شعب بانک‌‌های ایران در ساحل عاج استقبال کرد و حضور رییس کل بانک مرکزی این کشور در ایران را در جهت گسترش روابط‌ بانکی دانست.