طی ۹ ماهه نخست امسال سه‌میلیون و ۶۳۶هزار و ۲۴۱ تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۷۷۶‌میلیون و ۸۸۱‌هزار و ۷۲۰ دلار از گمرک بندر امام خمینی صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۸‌درصد و از نظر ارزش ۳۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش گمرک بندر امام خمینی (ره) عمده کالاهای صادر شده از این گمرک از نظر ارزشی به ترتیب شامل محصولات پتروشیمی، گازها، آهن‌آلات و فولاد و گندم بوده که در بین این کالاها، محصولات پتروشیمی با ۶۱۲‌میلیون و ۶۹۷‌هزار و ۱۵۴ دلار بیشترین محصول صادراتی از این گمرک بوده است.

هر تن کالای صادراتی به طور متوسط ۴۸۹ دلار ارزش داشته است. در این مدت دو شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت فولاد خوزستان بیشترین صادرات از این گمرک را داشته‌اند و ۷۷درصد کل صادرات این گمرک از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام شده است. میزان واردات این گمرک در ۹ ماهه امسال ۱۰‌میلیون و ۵۵۲‌هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش پنج‌میلیارد و ۸۲‌میلیون و ۱۵۰‌هزار و ۵۳۸ دلار بوده است. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۴درصد و از نظر وزنی ۸‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

آهن‌آلات و فولاد، ذرت، شکر و کنجاله سویا از جمله اقلام عمده کالاهای وارداتی به این گمرک بوده که آهن و فولاد با ارزش دو‌میلیارد و ۲۷۴‌میلیون و ۳۰۱‌هزار و ۷۵ دلار و وزن سه‌میلیون و ۳۲۱‌هزار و ۹۶۲ تن بیشترین مقدار را داشته است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۴۸۱ دلار بوده است. برزیل، آلمان، هند و تایلند بیشترین کالاها را از طریق این گمرک به کشورمان صادر کرده‌اند که چین با صادر کردن یک‌میلیارد و ۳۳۱‌میلیون و ۱۸۲‌هزار و ۷۹۵ دلار کالا در صدر این کشورها قرار گرفته است.