رایزن بازرگانی ایران در عراق از سفر نخستین هیات تجاری ایران به عراق خبر داد.

مهدی نجات‌نیا گفت: ۲۴تولیدکننده و بازرگان منتخب استان کرمانشاه و تنی چند از مسوولان و بازرگانان استان چهارمحال و بختیاری به سرپرستی رییس سازمان بازرگانی استان کرمانشاه برای مذاکره و گفت‌وگو با بازرگانان و دست‌اندرکاران اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های تجاری استان‌های نجف و کربلا وارد بغداد شدند. به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، وی افزود: سفر این هیات پنج روز به طول انجامید و اعضای آن از نزدیک با وضعیت عراق و نیازهای مردم این کشور به کالاهای ایرانی آشنا شدند.

نجات‌نیا ادامه داد: بودجه سال جاری کشور عراق ۴۸میلیارد دلار تعیین شده که ۲۵میلیارد دلار آن صرف واردات اقلام مصرفی و صنایع زیربنایی خواهد شد و ۲۰میلیارد دلار آن طی مناقصه‌های مختلف جهت بازسازی خرابی‌های عراق هزینه می‌شود.

وی اظهار داشت: سهم از بازار کالا و خدمات کشور عراق به‌رغم مناسبات خوب سیاسی، وجود هزار و ۴۰۰کیلومتر مرز مشترک و قریب به ۱۵مبادی ورود و خروج کالا و مسافر، بازارچه مرزی و غیره از ایران به عراق و بالعکس، بیش از چهار درصد نیست؛ حال آنکه کشور ترکیه تنها با داشتن یک مرز گمرکی با عراق حدود ۴۰درصد از بازار این کشور را به خود اختصاص داده است.

رایزن بازرگانی ایران در عراق یادآور شد: بازار کشور عراق با روند روبه بهبود امنیتی به شدت کانون توجه بنگاه‌های اقتصادی جهان قرار گرفته است و چنانچه شرکت‌های معتبر تولیدی - صادراتی و تجار ایرانی به سرعت در این بازار استقرار نیابند، به طور قطع یکی از بهترین فرصت‌های تجاری ایران در این مقطع زمان از دست خواهد رفت.