ناامیدی لامی از مذاکرات دور دوحه

پاسکال لامی پس از دیدار با رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با رویتر ضمن بیان این مطلب توضیح داد: امسال پیشنهادهای بهتری نسبت به سال گذشته روی میز مذاکرات است. در شرایط کنونی شک و گمان در خصوص مذاکرات تجارت جهانی طبیعی است. او در حالی این سخنان را بر زبان می‌راند که پیتر ماندلسون، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا، نسبت به چشم‌انداز مذاکرات دوحه ابراز نگرانی کرده است. لامی در این زمینه اظهار کرد که چشم‌انداز مذاکرت دوحه سازمان جهانی تجارت که مدتی است به تاخیر افتاده، نگران‌کننده است. او هنگام حضور در نشست وزیران بازرگانی کشورهای توسعه نیافته گفت: مذاکرات دوحه با شکست روبه‌رو خواهد شد. چرا که بین اعضای پیشرفته و در حال رشد اختلافات شدیدی در مسائل مربوط به ورود محصولات کشاورزی و تعرفه کالاهای صنعتی وجود دارد.

در اوائل فوریه سازمان تجارت جهانی طرحی جدید در باره این مسائل ارائه کرد که با مخالفت ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا رو‌به‌رو شد.

به گفته لامی، اگر مذاکرات دور دوحه به شکست بیانجامد، نخستین شکست مذاکرات تجارت جهانی خواهد بود و ضمن تقویت و افزایش نظریه‌های حمایت تجاری نتایج نامطلوبی در افتصاد جهان خواهد داشت. این درحالی است که طرف‌های ذی‌ربط سازمان تجارت جهانی برای پایان دادن مذاکرات دور دوحه تا پیش از پایان سال‌جاری تلاش می‌کنند.