مجلس 95درصد لایحه امور گمرکی را تصویب کرد

معاون امور گمرکی گمرک ایران از تصویب ۹۵‌درصد مواد لایحه امور گمرکی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبرداد و گفت: با کمک قانون جدید گمرک و اجرای لایحه مالیات بر ارزش افزوده از کم اظهاری کالاها کاسته می‌شود. نمایی از رسوب کالا در بندر شهید رجایی

محمدرضا نادری در گفت‌وگو با «مهر» گفت: گمرک مصوبات لازم را برای تسهیل در امور گمرکی تهیه کرده و این موضوع در سفرهای استانی رییس‌جمهوری نیز به دقت رعایت شده است.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به پیش‌نویس قانون جدید امور گمرکی در کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: بخش اعظم این قانون هم اکنون به تصویب رسیده و این موارد از جمله اقدامات گمرک در این زمینه است. وی ادامه داد: در سفر رییس‌جمهوری به جنوب کشور برخی از دستگاه‌ها، رییس‌جمهوری را نسبت به برخی مسائل که بخشی از آن مربوط به گمرک بود، نگران کرده‌اند، اما واقعیت این است که ۹۰‌درصد منطقه شهید رجایی یک منطقه ویژه اقتصادی است و دستگاه خاصی در آن مسوولیت ندارد.

نادری با تاکید بر اینکه نگرانی برای توقف کالا در این منطقه به دلیل اینکه منطقه ویژه اقتصادی است، وجود ندارد، تصریح کرد: براساس قانون صاحب کالا تا هر زمان که بخواهد می‌تواند کالای خود را در این منطقه متوقف کند، این در حالی است که برخی از صاحبان کالا، کالای خود را از این منطقه به ۴۰ گمرک کشور ترانزیت داخلی کرده‌اند. وی با تاکید بر اینکه گمرک نمی‌تواند بدون گواهی استاندارد کالایی را ترخیص نماید، افزود: سازمان‌های همجوار گمرک نیز باید برای پاسخگویی امکانات کافی را در اختیار داشته باشند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌ها نسبت به لایحه امور گمرکی که هم اکنون ۹۵‌درصد آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است، ایراد وارد می‌کنند، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند که بعضی مواد این لایحه دارای جایگاه آیین‌نامه‌ای است و باید بخشی از مواد این لایحه حذف شود. وی افزود: نمی‌توان لایحه امور گمرکی را از مجلس پس گرفت، زیرا هم‌اکنون بیشتر مواد آن به تصویب رسیده و مجلس نیز درگیر انتخابات است، بنابراین دستگاه های مدعی، باید نظر خود را اعلام کنند تا رسما به این موضوع رسیدگی شود.

نادری خاطرنشان کرد: لایحه امور گمرکی دارای این ویژگی‌ها است که به رییس کل گمرک ایران اختیارات بیشتری می‌دهد، در این لایحه به واحدهای تولیدی و مبدا توجه بیشتری شده است، همچنین براساس قانون جدید گمرک اجازه حسابرسی کالاها پس از ترخیص به گمرک داده می‌شود.وی تعیین ارزش کالا را از دیگر ویژگی‌های این لایحه برشمرد و افزود: از مهر ماه سال آینده لایحه مالیات بر ارزش افزوده که هم‌اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است، اجرایی خواهد شد، بنابراین تعیین ارزش کالاها نیز راحت تر خواهد بود و از کم اظهاری کالاها کاسته شده و آنچه را که کم اظهاری می‌شود، می‌توان رهیابی کرد.