ایران، سیزدهمین مصرف‌کننده برنج در جهان

گروه بازرگانی- ایران با مصرف سرانه ۵/۴۵کیلوگرم برنج در سال به عنوان سیزدهمین کشور پرمصرف این محصول در سطح جهان شناخته شد. بنا به آمار وزارت کشاورزی آمریکا، هر ایرانی در یک سال به طور متوسط ۵/۴۵کیلوگرم برنج مصرف می‌کند.

در میان کشورهای جهان مردم برمه با مصرف سرانه ۲۱۷‌کیلوگرم برنج در جایگاه نخست از نظر مصرف این محصول قرار گرفته‌اند.

پس از این کشور ویتنام با ۲۱۱ و بنگلادش با ۱۸۲‌کیلوگرم در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

تایلند با مصرف سرانه ۱۵۸‌کیلوگرم برنج در سال، اندونزی با ۱۵۲، فیلیپین با ۱۱۰، چین با ۱۰۳،‌کره جنوبی با ۱۰۲، ‌هند با ۷۸ و کره شمالی با ۷۱‌کیلوگرم در سال رتبه‌های چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص داده اند.

تایوان نیز با سرانه مصرف ۵۰ کیلوگرم در سال پیش از ایران و در رتبه دوازدهم و ژاپن با مصرف سرانه ۶۷‌کیلوگرم در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

براساس این گزارش در میان ۱۳ کشور پرمصرف برنج در جهان تفاوت مهمی بین ایران با سایر کشورها وجود دارد. ۱۲ کشور دیگر همه از تولیدکنندگان مهم برنج در سطح جهان هستند و حجم عمده نیاز خود را از محل تولید داخلی تامین می‌کنند. در عین حال ایران بخش عمده نیاز خود را از محل واردات تامین می‌کند و جایگاهی در میان صادرکنندگان برنج ندارد.

نکته جالب توجه دیگر این است که همه ۱۳ کشور مذکور جزو کشورهای در حال توسعه به شمار می‌روند و بالاترین جایگاه کشورهای توسعه یافته در این رده‌بندی به آمریکا تعلق دارد. این کشور با مصرف سرانه ۱۳‌کیلوگرم برنج در سال در جایگاه هفدهم از این نظر قرار گرفته است.