جمیلی: کاهش تعرفه واردات خودرو به نفع صنعت کشور است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است:‌ بخشی از درآمدهای تعرفه واردات باید به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اختصاص یابد. «ابراهیم جمیلی‌» به «ایرنا»، گفت:‌ ‌واریز بخشی از درآمدهای تعرفه واردات به سازمان حمایت، ‌ساز و کاری مناسب در جهت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن زنجان درباره افزایش تعرفه واردات گفت: این گونه دیدگاه‌ها فاقد پشتوانه منطقی است و روند پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت را کند می‌کند. وی تصریح کرد: طرح مسائلی چون افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای بازگشت به قوانین و مقررات ۱۰ تا ۱۵ سال پیش است که به نفع صنعت داخلی نخواهد بود.

جمیلی با تاکید بر اینکه حمایت از تولیدات داخلی باید اصولی باشد، ادامه داد:‌ در زمان حاضر از برخی تولیدات بیش از ضرورت حمایت می‌شود ‌و چنین رویه ای در برخی مواقع نتیجه عکس داشته است. وی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه تعرفه واردات انواع خودروهای خارجی باید افزایش یابد، ‌گفت: ‌افزایش تعرفه واردات خودرو نه تنها به صنعت داخلی کمک نمی‌کند، بلکه سبب می‌شود تا تغییر چندانی در وضعیت کنونی ایجاد نشود. رییس اتاق زنجان حتی معتقد است که کاهش تعرفه واردات برخی تولیدات از جمله خودرو نه تنها به ضرر صنعت داخلی نیست، بلکه سبب می‌شود تا صنعت داخلی تولیدات کیفی تری را عرضه کند. عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گرانی قیمت بالای خدمات ناوگان حمل‌و‌نقل کشور را ناشی از قیمت خودروهای داخلی دانست. وی افزود: ‌‌‌در چنین شرایطی مزیت ترانزیت را به خاطر افزایش هزینه حمل‌و‌نقل از دست داده‌ایم.