دیدار سفیر هند با رییس اتاق ایران

در دیدار سفیر هند با رییس اتاق ایران، بر افزایش همکاری‌های مشترک اقتصادی تاکید شد.

دکتر محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی ایران و هند گفت: شرکت‌های هندی در طرح‌های انرژی، پتروشیمی و حمل و نقل در ایران فعال هستند و باید علاوه بر تجارت بر اجرای پروژه‌های مشترک و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای تمرکز کنیم. وی با تاکید بر نقش اصلی بخش خصوصی در روابط اقتصادی ایران و هند خاطرنشان کرد: اتاق‌ها و شوراهای بازرگانی می‌توانند تجار و سیاست‌گذاران را در کنار هم جمع کنند و باعث تقویت روابط شوند.

وی افزود: تبادل هیات‌های تجاری، تقویت شورای بازرگانی ایران و هند و برنامه ریزی برای برگزاری روز اقتصاد هند در اتاق ایران می‌تواند موجب رشد مبادلات اقتصادی میان دو کشور شود.

نهاوندیان با اشاره به عضویت اتاق ایران در شورای عالی سرمایه‌گذاری خارجی یادآور شد: شرکت‌های هندی اگر از طریق فیپا (FIPA) وارد بازار سرمایه‌گذاری ایران شوند، می‌توانند از تمام حمایت‌های قانونی برخوردار شوند.

رییس اتاق ایران تجربیات هند در زمینه الحاق به سازمان تجارت جهانی را با اهمیت دانست و خواستار افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در قالب سازمان‌هایی مانند اکو شد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش همکاری‌های مالی بین ایران و هند پیشنهاد کردتا سیستم مالی شبکه‌ای به جای سیستم متمرکز مالی در جهان ایجاد شود.

وی افزود: ما نیازمند مراکز مالی در منطقه هستیم و اگر ایران و هند بتوانند قطب‌های این مرکز مالی باشند، سیستم قابل اطمینان خواهد بود. نهاوندیان در ادامه بر همکاری در زمینه توریسم گردشگری میان دو کشور ایران و هند تاکید کرد و خواستار ارائه تسهیلات و اطلاع رسانی در این زمینه شد.

سانجی سینگ (Sanjay Singh) سفیر هند در ایران نیز با اشاره به روند سریع رشد اقتصادی هند گفت: پیش‌بینی می‌شود که در ۵ سال آینده هند در حدود ۸ تا ۹‌درصد رشد اقتصادی داشته باشد و با وجود بازار یک‌میلیارد نفری هند امید است که روابط اقتصادی دو کشور به میزان دو برابر افزایش پیدا کند.

وی افزود: در چند سال آینده هند در حدود ۵۰۰‌میلیارد دلار در زمینه زیرساخت‌ها از جمله جاده‌سازی و خطوط هوایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

وی ضمن ابراز علاقه‌مندی هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع بالادستی و پایین دستی نفت یادآور شد: ایران و هند می‌توانند در زمینه گاز، محصولات پتروشیمی، خودروسازی و خدمات فنی و مهندسی نیز همکاری کنند؛ ضمن آنکه به دلیل موقعیت استراتژیک ایران، هند مایل به سرمایه‌گذاری در بخش ترانزیت این کشور است.