سرپرست دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ‌دستورالعمل حمایت از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی در سال جاری، به زودی توسط وزیر بازرگانی ابلاغ می‌شود. مهدی فتح ا...‌ در گفت‌وگو با «ایرنا» تصریح کرد:‌ با تصویب این آیین نامه تمام اقدام‌های حمایتی تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی در چارچوبی هماهنگ اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل در ماه‌های پایانی سال گذشته در سازمان توسعه تجارت ایران تدوین شده، افزود:‌ آیین نامه هم‌اکنون برای تصویب نهایی نزد وزیر بازرگانی است و امیدواریم تا پیش از پایان فعالیت دولت نهم ابلاغ شود.

فتح ا... معتقد است: ‌پیش‌تر و به دلیل نبود دستورالعملی مدون هر تشکل و اتحادیه بر حسب توانمندی خود با سازمان یا دستگاه‌ها به چانه زنی می‌پرداخت و برمبنای سلیقه یک سری منابع را دریافت می‌کرد، ‌اما در چارچوب جدید دیگر اعمال نظر به وجود نمی آید. فتح ا... درعین حال گفت: هرچند دستورالعمل ‌چشم انداز منسجم‌تری را از نحوه حمایت تشکل‌ها را مشخص می‌کند، ‌اما به این معنا نیست که سایر اقدامات حمایتی تعطیل شده باشد. به گفته فتح ا... در صورت ابلاغ دستورالعمل، ‌کارگروه توسعه و توانمندی‌سازی اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی مرکب از نمایندگان تام الاختیار سازمان توسعه تجارت ایران‌،‌ اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل می‌شود.

وی گفت: با راه‌اندازی این کارگروه تمام تصمیم گیری‌های مرتبط جهت اعطای حمایت‌ها و اختیارات از این طریق صورت می‌گیرد.

حمایت از طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه تحقیقات بازار کالا،‌ شناخت بازارهای هدف، توسعه محصولات جدید، شناسایی فرصت‌های تجاری و تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات تشکل‌ها با پرداخت هزینه‌های مربوط تا حداکثر ۵۰‌درصد از جمله مشوق‌های بسته حمایتی جدید است.

فتح ا... تصریح کرد: ‌کمک به اجرای طرح‌های توسعه ای و زیرساختی با توجیه فنی،‌ اقتصادی و تجاری و مورد تایید تشکل‌ها، ‌‌انجام فعالیت‌های تبلیغاتی، ‌توسعه و ترویج نام و نشان تجاری، ‌فعالیت‌های رسانه ای و تبلیغ در بازارهای هدف از دیگر مشوق‌های بسته حمایتی است. وی همچنین گفت: سال گذشته یک‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان اعتبار برای حمایت از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی درقالب کمک‌های بلاعوض تخصیص یافت.

به گفته فتح ا... این کمک‌ها شامل اتحادیه‌ها و تشکل‌هایی شده که طرح و برنامه خاصی را برای جذب اعتبار پیشنهاد کرده‌اند.

وی افزود:‌ ‌سال گذشته در مجموع حدود ۴۵ اتحادیه و تشکل صادراتی دارای ایده خاص در حوزه صادرات از ۱۰ تا ۱۵۰‌میلیون تومان اعتبار دریافت کردند.

سرپرست دفتر امور بنگاه‌های سازمان توسعه تجارت می‌گوید: ‌در حالی که تشکل‌ها با ارائه برنامه‌های مدون به عنوان بازوی دولت می‌توانند نقش موثری در توسعه صادرات داشته باشند، اما برخی صرفا به طرح مشکلات و بیان شفاهی می‌پردازند و برنامه خاصی ارائه نمی‌کنند.

به گفته وی، ‌طرح‌های ارائه شده برای دریافت اعتبار باید از ارزیابی فنی و تجاری برخوردار بوده و فضای کسب و کار را در اولویت خود قرار داده باشند. وی با تاکید بر تعامل بیشتر این سازمان با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صادراتی دارای برنامه مدون، گفت: تعاملات صورت گرفته تاکنون به امضای نزدیک به ۱۲ تفاهمنامه همکاری میان سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصی منجر شده است.

وی در پایان تاکید کرد که کمک‌های سازمان توسعه تجارت ایران صرفا مادی نیست و حمایت‌های معنوی را نیز دربر می‌گیرد.