در مجمع عمومی اتاق ایران و ایتالیا عنوان شدسیاست‌زدگی را کنار بگذاریم

گروه بازرگانی- مجمع عمومی عادی سالانه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ایتالیا اواخر هفته گذشته در حالی برگزار شد که روابط ایران و اروپا پس از یک دوره کش و قوس طولانی وارد مراحل دیگری شده است. رییس اتاق ایران در این مراسم با بیان اینکه متاسفانه در اقتصاد بین‌الملل از سیاست‌زدگی در روابط بین‌المللی بسیار آسیب دیده‌ایم، گفت: اعمال بعضی محدودیت‌ها و تحریم‌ها، عملا بر رشد اقتصاد جهانی لطمه زده و این لطمه محدود به یک اقتصاد نیست و در این شرایط زیان دیدگان متعدد و متنوع‌اند.

به گفته نهاوندیان، نهادهای مدنی می‌توانند جلوی افراط در سیاسی شدن روابط اقتصادی را بگیرند و آثار سوء‌قهرها را کمتر و تنش‌زدایی کنند. وی پیش‌بینی کرد: این‌گونه نهادها در آینده مناسبات اقتصاد بین‌الملل، جایگاهی مهمتر از گذشته پیدا کنند و در مناسبات دو یا چندجانبه اقتصاد جهانی باید نقش بیشتری برای این نهادها قائل شوند. دکتر نهاوندیان با اشاره به علاقه‌مندی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایتالیا برای همکاری با ایران افزود: در اقتصاد ایران تلاش‌های گوناگونی در سطح ملی و محلی با عنوان های مختلف از جمله بنگاه‌های زودبازده، وام اشتغال و غیره برای مرهم گذاشتن بر مشکل بیکاری صورت می‌گیرد که نشان از نیاز به ایجاد اشتغال پایدار در سطح بنگاه های کوچک و متوسط است.

وی در ادامه بر ضرورت تقویت و ایجاد ارتباط بین موسسات مالی - بانکی خصوصی دو کشور ایران و ایتالیا تاکید و خاطرنشان کرد: این مهم می‌تواند یک زمینه چالشی و امید بخش باشد که توصیه می‌کنم اتاق ایران- ایتالیا در این زمینه اقدام کند. دکترمحمد مهدی بهکیش، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ایتالیا هم ضمن اشاره به همکاری نزدیک بین اتاق ایران و ایتالیا اظهار کرد: سفارت ایتالیا در طول یک سال گذشته همکاری نزدیکی با اتاق های شهرستان‌ها داشته و ما نیز همکاری خوبی با سفارت داشته‌ایم. آمار رسمی نشان می‌دهد که در سال ۸۷، تعداد ۱۳۸ عضو جدید به این اتاق اضافه و در نتیجه تا پایان اسفند ۸۷، اعضای این اتاق به ۲۷۰۸ نفر رسید که تعداد اعضای فعال و با عضویت معتبر ۵۱۰ عضو بوده است. همچنین، روبرتو نیچا، معاون سفیر و دبیر اول سفارت ایتالیا نیز تصریح کرد: به دنبال همکاری‌های سفارت ایتالیا با اتاق ایران و ایتالیا توانسته‌ایم همکاری‌های خوبی را نیز با

اتاق های بازرگانی شهرستان‌ها مانند اصفهان و کرمان ایجاد کنیم و در نظر داریم این استراتژی را ادامه داده و یک شبکه همکاری

به وجود آوریم. معاون سفیر ایتالیا با اشاره به افزایش همکاری دو کشور در سال گذشته خاطرنشان کرد: البته در چند ماهه اول امسال حجم روابط خیلی رضایت‌بخش نبوده و کاهش شدیدی در واردات ایتالیا از ایران و صادرات ایتالیا به ایران مشاهده می‌کنیم. در پایان مجمع، دکترحسین وکیلی و «جعفر مغرور» به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل این اتاق برگزیده شدند و وزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیز به عنوان روزنامه رسمی اتاق ایران و ایتالیا به منظور درج آگهی‌ها و اطلاعیه‌ها انتخاب شد.