سیب رنگی آمریکایی به تهران رسید

گروه بازرگانی- واردات سیب‌های آمریکایی به کشور هیچ منع قانونی ندارد و براساس قوانین کشور، صرفا هرگونه معامله تجاری با رژیم صهیونیستی ممنوع است. محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران در گفت‌وگو با «مهر» در واکنش به انتشار خبر واردات سیب سرخ آمریکایی با بیان این مطلب افزود: به فرض اینکه سیب‌های قرمز از کشور آمریکا وارد شده باشد، بر اساس ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات صرفا هر گونه معامله تجاری با رژیم صهیونیستی ممنوع است، بنابراین ممنوعیت دیگری در ارتباط با کالاهای وارداتی و ساخت سایر کشورها نداریم.

وی تصریح کرد: البته وزارت بازرگانی نیز قبل از گمرک که ثبت سفارش کالا را بر عهده دارد، کالاها را بررسی می‌کند، ضمن اینکه ممنوعیت قانونی وجود ندارد.

نادری گفت: ما مجبور نیستیم هر کالایی را صرفا از کشور تولیدکننده و سازنده آن خریداری نماییم، همانگونه که محصول کشورهای مختلف به ایران وارد می‌شود، البته حجم انبوهی از خرید تجار ایرانی به منظور واردات از دبی صورت می‌گیرد که رقم آن بالغ بر ۱۴میلیارد دلار در سال گذشته بوده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که دبی خود تولیدکننده محصولات مختلف نیست و بازار فروش محصول است، همانگونه که بسیاری از محصولات ایرانی نیز به دبی صادر و از دبی نیز به سایر کشورها صادر می‌شود.

معاون امور گمرکی گمرک ایران، تصریح کرد: سیستم گمرکی ما صرفا می‌تواند آمارگیری نماید که محصول کدام کشوری با چه میزان ارزشی وارد کشور شده است. به عبارت دیگر، دو فرمت برای تعیین کشور مبدا و کشور سازنده محصول که به کشور وارد می‌شود، وجود دارد. وی گفت: واردات از کشورهای مختلف از جمله آمریکا به ایران به شکل‌های مختلف صورت می‌گیرد، به عنوان نمونه واردات محصولات کشور چین به ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود.حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه‌فروشان نیز در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ۱۵۰ تن سیب قرمز آمریکایی با برند رد دلیسیوس و کد تجاری ۴۰۱۵ وارد کشور شده، گفت: اگر چنین سیبی وارد شده باشد به سردخانه‌ها منتقل شده و اگر هم توزیع شده باشد به مقدار خیلی محدود بوده است. وی افزود: برای کشور تولید کننده سیب، واردات آن ننگ است؛ چرا که از آمریکا تا بندر شهید رجایی با کشتی ۳۰ روز زمان لازم است؛ هرچند که اگر چنین کاری صورت گرفته باشد، حتما از طریق بندر دبی بوده است.

وی گفت: سیب آمریکایی به دلیل اینکه باید ماندگاری چند ساله داشته باشد، پیش از آنکه قند بگیرد روی درخت رنگ می‌‌گیرد، اما به‌رغم رنگ خوب، طعم و مزه خوبی ندارد.

به گزارش برخی سایت‌ها، کشتی MSC BEATRICE متعلق به خطوط کشتیرانی MSC سوئیس پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بندر دبی ساعت ۹ صبح روز جمعه دو هفته گذشته در لنگرگاه بندر شهید رجایی لنگر انداخت و پس از آن در ساعت ۱۴ روز بعد آن موفق به پهلوگیری در ترمینال جدید بندر شهید رجایی شد و حدود ۱۵۰ تن سیب آمریکایی تخلیه شد.