واردات 3/1میلیون تن برنج هندی به ایران، گران‌تر از همه جا

روزنامه «اکونومیک تایمز» هند با اعلام خبر صادرات ۳/۱میلیون تن برنج بسماتی هند به ایران در سال‌جاری نوشت: ایرانی‌ها برنج هندی را گران‌تر از همه جای دنیا از ما می‌خرند و اصلا «قدرت چانه زنی در برابر بازرگانان هندی ندارند.» به گزارش «فارس»، روزنامه اکونومیک تایمز گزارش داد، کشاورزان پنجاب و هریانا میزان تولید برنج بسماتی را در فصل جاری زراعی به شدت افزایش دادند، ولی میزان درآمد آنها و شرکت‌های صادر‌کننده برنج در بازار تهران تعیین می‌شود.

این شرکت‌ها و سهامداران آن بیش از دو هزار کرور روپیه در این صنعت سرمایه‌گذاری کردند. ولی واقعا چرا بازار برنج بسماتی هند از تارائوری به تهران نقل مکان کرده است؟

طی سال‌های اخیر ایران و عراق به دلایل مختلف به بازار محبوب و مورد تمایل کشاورزان و صادر‌کنندگان برنج هند تبدیل شده است. نخست اینکه، ایرانی‌ها حجم زیادی از برنج نیم پخت پوسا ۱۱۲۱ را خریداری می‌کنند. با توجه به کشتزارهای ایران در مناطق استوایی، این کشور به شدت به بازار‌های جهانی برای عرضه برنج معطر وابسته شده است. با توجه به تمایل هند برای صادرات ۳‌میلیون تن برنج بسماتی، ایران به مشتری بزرگ و مهمی تبدیل شده است.

در فصل زراعی جدید که از ابتدای اکتبر آغاز می‌شود، حدود نیمی از صادرات ۵/۲میلیون تنی برنج بسماتی از بازار ایران سر در خواهد آورد. وقتی نیمی از محصول تولیدی شما در یک بازار عرضه می‌شود باید مراقب این بازار باشید. این دقیقا کاری است که صنایع تولید برنج هند انجام می‌دهند.

دوم اینکه، ایران بهترین قیمت را برای برنج بسماتی هند پرداخت می‌کند. انواع برنج پوسا ۱۱۲۱ که تحت عنوان برنج بسماتی وارد بازار ایران می‌شود، گران‌ترین نوع آن در بازار اصفهان ۱۵۰۰ دلار به ازای هر تن خواهد بود؛ ولی به علت اینکه ایرانی‌ها برای خرید برنج‌های معطر داخلی مثل دم سیاه به پرداخت قیمت‌های بالاتر عادت کرده‌اند، بنابراین پرداخت قیمت‌هایی نزدیک دم‌سیاه برای برنج پوسا ۱۱۲۱ آنها را رنج نمی‌دهد.

این مساله موجب شده تا شرکت‌ها و کشاورزان هندی برای کاشت و صادرات بیشتر برنج به ایران تشویق شوند. علاوه‌بر این، خریداران ایرانی تمایلی به ذخیره‌سازی زیاد برنج ندارند و تنها در زمانی که با کاهش عرضه روبه‌رو شوند اقدام به واردات می‌کنند. این مساله موجب کاهش قدرت چانه‌زنی تجار و بازرگانان ایرانی در برابر هندی‌ها می‌شود. بنابراین صادر‌کنندگان هندی سود سرشاری را از تجارت برنج با ایران به جیب خود می‌ریزند.

سوم اینکه، ایرانی‌ها خیلی سریع پول برنج خریداری شده را می‌پردازند. زمانی که شما به تحویل سریع برنج نیاز دارید، نمی‌توانید با عرضه‌کننده برنج خیلی چانه بزنید و باید پول کالای خریداری شده را سریع بپردازید. از زمان ثبت سفارش تا بارگیری و تحویل برنج تنها چهار هفته طول می‌کشد تا پول به حساب شرکت‌های هندی واریز شود.

سرانجام اینکه، ایرانی‌ها موفق شدند دست سعودی‌ها را از بازار جهانی تجارت برنج بسماتی قطع کنند؛ البته عربستان هنوز ۷۵۰‌هزار تن برنج بسماتی از هند خریداری می‌کند. در شرایطی که ایرانی‌ها حجم بیشتر با قیمت بالاتری از برنج را خریداری می‌کنند، تجار هندی و پاکستانی تمایل بیشتری برای فروش برنج خود به ایران دارند. حتی شرایط خاص سیاسی ایران نیز مانع از ادامه روند صادرات برنج هندی نشده است و کلیه امور مربوط به ثبت سفارش و امور بانکی و مالی در دبی انجام می‌شود. این در حالی است که تجار تایلندی بازار برنج ایران را از دست داده‌اند.