مدیرکل مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش خصوصی برای مراحل یک و دو طرح توسعه بندر آستارا بیش از ۴۰۰‌میلیارد‌ریال (۴۰‌میلیاردتومان) سرمایه‌گذاری کرده است. رمضانعلی محمودی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: سازمان بنادر و دریانوردی به لحاظ اعمال حاکمیت و گسترش فعالیت‌های خود و خرید شناورهای خدماتی، بیش از ۱۰۰‌میلیارد‌ریال در آستارا سرمایه‌گذاری می‌کند. وی با بیان اینکه بخش عمده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شامل تامین تجهیزات بندری و دریایی است، اظهار داشت: مبنای مزایده به این منظور ۳۰۰‌میلیارد‌ریال تعیین شده بود، اما با توجه به حجم کار و فازهای توسعه، این رقم تا ۴۰۰‌میلیارد‌ریال افزایش یافت.

وی ادامه داد: نکته اصلی برای واگذاری این بندر این بود که عملا هیچ امکاناتی در آستارا نه تنها در بخش روساخت، بلکه در زیرساخت (جز موج شکن که آن هم اشکال فنی داشت) وجود نداشت و راه‌اندازی زیرساخت‌های بندری هم باید به عهده بخش خصوصی گذاشته می‌شد.

مدیرکل مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی سپس اظهار داشت: طبق زمان بندی طرح توسعه بندر آستارا، مرحله اول در مدت یک سال و برای ظرفیت یک‌میلیون تن اجرا می‌شود.

محمودی همچنین با بیان اینکه مرحله دوم طرح توسعه این بندر شامل دو پست اسکله عمومی و یک پست دلفین نفتی و اطاله موج‌شکن‌ها، استحصال اراضی، محوطه‌سازی، انبارها و ساختمان‌های جنبی است، افزود: با اجرای مرحله دوم، ظرفیت اسمی بندر به سه‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن می‌رسد، ضمن اینکه بندر آستارا برای تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی نیز آماده خواهد شد که مدت بهره‌برداری از این مرحله حداکثر پنج سال است.