فرش‌‌ایرانی هم تقلبی شد

از حال و روز غم انگیز فرش دستباف هر چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ کاهش تقاضای جهانی به دلیل بحران مالی، برندسازی تقلبی و... نشانه‌هایی از افول این هنر- صنعت باستانی در ایران زمین است. روزنامه «فایننشال تایمز» اخیرا گزارش داده که فرش‌های تقلبی چینی به قیمت نصف تا یک سوم نسخه‌های‌ایرانی در پاکستان فروخته می‌شوند. برای مقابله با‌این پدیده، مقامات پاکستان در ماه ژوئیه یک محموله از فرش‌های چینی را که از منطقه سین کیانگ وارد‌این کشور شده بود، بازگرداندند.

یک مقام پاکستانی با اشاره به استقبال خریداران پاکستانی از‌این اقدام گفت: ما گمان نمی‌کردیم ممنوعیت ورود کالاهای چینی با استقبال خریداران فرش مواجه شود. آنها خوشحالند که فرش‌های چینی وارد کشور نمی‌شوند. بنا بر این گزارش، یک تاجرپاکستانی فرش می‌گوید: به هوای فرش ابریشم‌ایرانی مبلغ گزافی را پرداخت کردم، اما وقتی به اسلام آباد آمدم، دریافتم که آن فرش‌ها تقلبی‌اند و در چین بافته شده‌اند.

این فروشنده فرش در بازار اسلام آباد گفت: آن وقت بسیار دیر شده بود. چینی‌ها از روی تمام انواع فرش‌های گران قیمت کپی برداری می‌کنند. در مورد‌این که چه زمانی و چگونه صنعت کپی برداری چین از روی فرش‌های‌ایرانی آغاز شد، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. اما برخی معتقدند که ‌این کار از دهه ۱۹۹۰ در سین کیانگ چین آغاز شد. در عین حال یکی از بزرگترین کارگاه‌های تولید فرش‌های ‌ایرانی در چین در مناطق مرکزی ‌این کشور قرار دارد. یک دیپلمات غربی علاقه‌مند به فرش‌های ایرانی گفت: چینی‌ها دریافتند که کپی‌برداری از فرش‌های ‌ایرانی و ترکیه‌ای بسیار سودمند است، چرا که خریداران دیوانه این محصولات هستند و به علاوه هرکسی نمی‌تواند یک فرش اصیل را از نسخه چینی آن تشخیص دهد.

لطیف شاه، یک تاجر فرش افغانی در کراچی با پیش‌بینی افول فرش چینی گفت: چینی‌ها قدرت رقابت خود را در‌این بخش از دست می‌دهند. در حال حاضر برخی پیش‌بینی می‌کنند صنعت کپی‌برداری فرش چین سقوط کند.