رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه «کشور در فضای رکود قرار دارد»، گفت: بخش تولید کشور مشکلی در رقابت ندارد، به شرط اینکه یکسان‌سازی شرایط رقابتی انجام شود. یحیی آل اسحاق در میزگرد بررسی زوایای پیدا و پنهان طرح تحول اقتصادی با محوریت هدفمندکردن یارانه‌ها، هدفمندکردن یارانه‌ها را موضوع جدید در اقتصاد ایران ندانست و گفت: این موضوع از حدود ۲۰ سال قبل تاکنون همواره مطرح بوده است.

وزیر بازرگانی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هم اکنون دو سوم منابع درآمدی کشور غیرهدفمند توزیع می‌شود، خواستار پیاده‌سازی لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور شد و تاکید کرد: فارغ از مسایل سیاسی، باید به این موضوع پرداخت و عزم ملی برای پیاده‌سازی آن نیاز است.

به گفته وی، اگر با این طرح برخورد سیاسی شود، بزرگترین ضربه تاریخی را از آن خواهیم خورد.

وی هشدار داد اگر مجلس، دولت و سایر دستگاه‌ها و نهادها همکاری لازم را با یکدیگر در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها نداشته باشند، این طرح با شکست مواجه می‌شود.

آل‌اسحاق در رابطه با آثار طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بر بخش تولید و صنعت کشور گفت: واقعیت این است که بخش تولید به دلایل مختلف از تکنولوژی‌های انرژی بر در بدنه خود استفاده می‌کند که این مساله با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها فشار زیادی بر بخش تولید، وارد می‌سازد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: چنانچه در اجرای این طرح، ذینفعان به درستی توجیه نشوند و حالت ابهامی وجود داشته باشد، بدترین شکل ممکن رقم می‌خورد چراکه در حوزه اقتصاد، بدترین شرایط برای فعالان اقتصادی، شرایط مبهم است.

وی ادامه داد: این شرایط اولین اثری که دارد این است که ۷۰درصد فعالیت بخش اقتصادی کشور را مختل می‌کند چراکه این فضا، یک فضای روانی است و به شدت فضای تولید و اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گفته آل‌اسحاق، به نظر می‌رسد در این میان،‌ باید یک ستاد اجرایی قوی و با اختیار تشکیل شود تا بتواند بر حسن اجرای این قانون نظارت داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: این ستاد اجرایی باید قدرت مانور برای تسهیل مشکلات ناشی از پیاده‌سازی این قانون را داشته باشد. بنابراین در اجرای این قانون، نمی‌توان به یک مجری بسنده کرد. آل‌اسحاق تاکید کرد: به هرحال در انتخاب گزینه‌ها، اگر شاخص سیاست‌زدگی ملاک کار باشد، به طور قطع به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. اصحاب قدرت و سیاست باید به اعضای باشگاه اقتصاد فرصت دهند تا مسائل اقتصادی را در فضایی آرام حل کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران بودجه سال آینده کشور را متاثر از هدفمندکردن یارانه‌ها دانست و گفت: هم اکنون ما یک بودجه نانوشته داریم که حجم اعتباری آن از بودجه رسمی کشور بالاتر است. برهمین اساس، تغییر نگرش در اقتصاد نظام بودجه‌نویسی را به هم می‌ریزد.