مناقشه بر سر آمار رسمی و غیررسمی

محرابیان: مشکلات صنعت بر کسی پوشیده نیست

گروه بازرگانی - نشست صبحانه اتاق تهران با وزیر صنایع و معادن، صبح دیروز با حضور پرشمار فعالان بخش خصوصی برگزار شد. مناقشه بر سر تفاوت آماری بخش‌های خصوصی و دولتی در مورد وضعیت تولید و صنعت کشور، مساله استیضاح احتمالی علی‌اکبر محرابیان و بررسی راهکارهای همکاری میان وزارت صنایع و بخش خصوصی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

یحیی آل‌اسحاق در آغاز این نشست خطاب به دولت، از تیم اقتصادی آن خواست تا در راستای توسعه بخش صنعت بکوشد و این بخش را در تصمیمات و راهبردهای خود دخالت دهد. وی با بیان اینکه بخش صنعت وابسته به سایر حوزه‌های اقتصادی کشور است و چنانچه این بخش‌ها به درستی کار کنند اثرات آن در حوزه تولید و صنعت کشور نمایان خواهد شد، گفت: می‌دانیم که وزارت صنایع به تنهایی نباید پاسخگوی سوالات بخش خصوصی باشد، اما وزیر صنایع به عنوان نفر اول بخش صنعت کشور می‌تواند ما را در حل این مسائل تا حد زیادی یاری رساند و با توجه به تعامل خوبی که با سایر سازمان‌های مربوطه دارد، بخش خصوصی را چند گام در حل مشکلات به جلو ببرد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به الزام بازگرداندن نشاط به حوزه اقتصاد کشور و این واقعیت که در اکثر بخش‌های اقتصادی، از جمله صادرات و واردات با مشکلات قابل لمسی مواجه هستیم، اظهار داشت: بخش صنعت نیز از این مشکلات مبرا نیست.

وی بدون اشاره به سخنان پیشین وزیر صنایع که آمارهای اتاق ایران را مبنی‌بر وجود رکود در تولید کشور غیر‌واقعی دانسته بود، افزود: شاید در برخی واحدها که عمدتا واحدهای بزرگی هستند رشد اقتصادی داشته باشیم، اما آنچه روشن است این است که کل فضای تولید و صنعت کشور در نشاط به سر نمی‌برد و واحدهای تولیدی ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و آسیب‌هایی دیده‌اند که توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع‌ومعادن تهران همچنین اظهار امیدواری کرد که بتوان با همکاری وزارتخانه و اتاق به عنوان نماینده بخش خصوصی راه‌هایی را برای کمک به فعالان صنعت و تولید یافت.یحیی آل‌اسحاق در پایان با اشاره به احتمال واگذاری نمایشگاه به اتاق تهران گفت: اگر نمایشگاه را هم نگرفتیم، به زودی به ساختمان جدید اتاق تهران نقل مکان می‌کنیم.

بخش خصوصی نسخه نپیچد

پس از آل‌اسحاق نوبت به میهمان این نشست، علی‌اکبر محرابیان، رسید. وی با اشاره به اظهارات اعضای اتاق ایران در مهرماه مبنی‌بر وجود ورشکستگی و رکود در واحدهای تولیدی گفت: بخش خصوصی نباید با نمونه برداری از تعداد محدودی واحد صنعتی برای بخش صنعت کشور نسخه بپیچد؛ چرا که وزارت صنایع و معادن به صورت کلی صنایع را پایش کرده و برای آنها تصمیم‌ گیری می‌کند.

محرابیان با بیان اینکه کار با تشکل‌ها برای وزارت صنایع و معادن شیرین بوده و تعامل مطلوبی نیز در این راستا شکل گرفته است، افزود: وزارت صنایع و معادن می‌تواند جلساتی را خارج از نوبت به اتاق بازرگانی بدهد و مشکلات را با کمک فعالان اقتصادی حل کند.

وی با تشبیه بخش صنعت به «لکوموتیو حرکت در اقتصاد» خاطرنشان کرد: در صورتی که تولید خوب و رقابتی داشته باشیم رشد مطلوب اقتصاد را نیز شاهد خواهیم بود.وزیر صنایع با اعلام اینکه در سال ۸۶ حدود ۴۰ درصد از رشد اقتصاد کشور مربوط به رشد تولید در بخش صنعت و معدن بود، گفت: از همین رو اهمیت صنعت در اقتصاد ملی بر فعالان اقتصادی پوشیده نیست.

محرابیان با بیان اینکه مشکلات بانکی و پولی به طور مستقیم در سیستم مالی کشور خود را نشان نمی‌دهد، بلکه اولین اثر خود را در سامانه تولید به جا می‌نهد، اظهار داشت: بنابراین بخش صنعت باید به لحاظ تمامی جوانب مورد حمایت قرار گیرد. در شرایط کنونی تصمیمات ساده، ولی اثرگذاری می‌توان برای بخش صنعت کشور اتخاذ کرد؛ به نحوی که به تقاضای بازار برای تولید جواب داده شود و در برخی مواقع هم دولت باید خود را از صنایع بیرون کشد.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به بحران جهانی و اینکه بحران اقتصادی دنیا منشا پولی و بانکی داشته و بعدها اثرات خود را در صنعت نشان داد، اعلام کرد: وضعیت در ایران نیز به این گونه است و صنعت از تصمیمات و مشکلات پولی و بانکی در بسیاری از مواقع متضرر شده است.

اما و اگرهای آقای وزیر برای فضای رقابتی

محرابیان با تاکید بر ایجاد فضای رقابتی برای صنعت کشور به این نکته نیز اشاره کرد که اما اگر این فضای رقابتی را در جغرافیای ملی در نظر بگیریم با فشردگی و انقباض بازار روبه‌رو خواهیم شد، ولی اگر حضور خود را در کل جهان تثبیت کنیم فضای گسترده‌ای در پیش روی بخش صنعت ما قرار می‌گیرد که قطعا به نفع این بخش است.وی تصریح کرد: در اینجا سوال اساسی از بخش صنعت این است که آیا ترسیم کردن چهره غیر‌واقعی از بخش صنعت کشور را پیش خواهد برد یا برعکس مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟ در پاسخ باید گفت باید مشکلات را به طور منطقی در نظر گرفت و آن را بزرگنمایی یا کوچک نمایی نکرد.وزیر صنایع با تاکید بر اینکه «اتاق بازرگانی باید به اتاق فکر صنعت تبدیل شود» از بخش خصوصی درخواست کرد تا برای حل مشکلات بخش صنعت زبان مشترک با دولت ایجاد کرده و به حل مشکلات بپردازند.

از حاشیه به متن رفتن وزارتخانه ما!

محرابیان تاکید کرد: در حالی که در گذشته وزارت صنایع در حاشیه بوده در دولت فعلی از حاشیه بیرون آمده و به متن تصمیم گیری‌های دولت وارد شد. در این راستا دولت با تشکیل کارگروه حمایت از تولید تصمیمات خوبی را اتخاذ کرده است.

وی در پایان از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خواست تا داده‌های مربوط به تاثیرات بحران اقتصادی در صنعت کشور را مطالعه و بررسی کنند.

صنعت و معدن را جدا نکنید

پس از گفته‌های محرابیان نوبت به نمایندگان اتاق، اعضای انجمن‌‌ها و سندیکاها رسید تا مطالبات و درد دل‌های خود را با آقای وزیر در میان بگذارند. یوسف مرادلو، رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از تشکیل کمیته سرب از محرابیان خواست تا از جدایی صنعت و معدن از یکدیگر در وزارتخانه خودداری کند، زیرا به گفته مرادلو، این امر می‌تواند به صنعت لطمات زیادی وارد آورد؛ چرا که ما برای تولید در بخش صنعت نیازمند مواد اولیه معادن هستیم.

معدن انگوران به کنسرسیوم معدن واگذار شود

مرادلو در پایان پیشنهاد داد که معدن انگوران به کنسرسیوم معدن واگذار شود که وزیر صنایع هم در پاسخ به صحبت‌های او گفت: خوشبختانه هفته گذشته مساله معدن انگوران در هیات دولت مورد بحث قرار گرفت و همه خواسته‌های شما دوستان شما تایید شد.

بحران را باور کنید

احمد پورفلاح، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم خطاب به وزیر صنایع و معادن گفت: آقای وزیر بحران صنعت را باور کنید!

پورفلاح با اشاره به گزارش اتاق ایران مبنی‌بر وجود رکود در صنعت کشور و وجود تفاوت فاحش در آمار وزارت صنایع و اتاق بازرگانی، به محرابیان گفت: نسبت به آمار ارائه شده توسط اتاق ایران بدبین نباشید و آن را غلط قلمداد نکنید. این شکاف در دیدگاه را پرکنید تا بتوانیم قبل از بروز مشکل از آن پیشگیری کنیم.

به گفته وی «آمار غلط سرمایه‌گذاران را به اشتباه می‌اندازد.»

تنها ۱۰ درصد خصوصی‌سازی، واقعی است

پورفلاح با انتقاد از روند خصوصی‌سازی در کشور، گفت: تنها ۱۰درصد از خصوصی‌سازی‌های انجام شده واقعی است.این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه؛ «قرار بود قطب اقتصادی منطقه شویم و تا ۱۵ سال دیگر میزان صادرات غیرنفتی ما به ۱۴۰ میلیارد دلار برسد» پرسید: اما آیا با سیاست‌گذاری‌هایی چون ثبات نرخ ارز این کار امکان‌پذیر است؟احمد پورفلاح همچنین از وزیر صنایع خواست تا همانند قبل برای واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در کنار وزیر بازرگانی باشد. وی خواستار آن شد که دولت بدهی‌های خود به بخش خصوصی را پرداخت کند و همان سیاستی را که در برخورد با واحدهای خصوصی بدهکار در پیش می‌گیرد، در مورد خود نیز اتخاذ کند. پورفلاح در پایان سخنان خود به دفاع از حذف یارانه‌ها و درخواست برای تامین سوخت صنایع در زمستان پرداخت و گفت: «حذف یارانه‌ها ضرورتی انکارناپذیر است، اما به شرط آن که کلیه تمهیدات مربوط بدان اندیشیده شود و سپس این طرح اجرایی شود. پیش‌بینی می‌شود که زمستان سختی پیش رو داشته باشیم. از دولت می‌خواهیم همان‌گونه که دو سال پیش مقرر شد در این فصل با صنایع همکاری شود تا شاهد قطعی سوخت و انرژی برای واحدهای تولیدی و صنعتی نباشیم.

همکاری بهتر در دو ساله دوم!

سید حمید حسینی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در سخنان خود با تشکر از تیم قدرتمند وزارت صنایع گفت: همکاری وزارت صنایع با اتاق در دو ساله اخیر بهتر از قبل بود و هم‌اکنون نیز انتظار همکاری‌های بیشتری داریم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه صنایع نساجی می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید، از وزارت صنایع خواست تا به منظور حفظ بازار تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود کالاهایی که تولید آنها در کشور صورت می‌گیرد، کارگروهی تشکیل شود. وی با اشاره با طرح‌ریزی قانون مبارزه با دامپینگ بیان داشت: این قانون متصدی ندارد که در این مورد باید اقدامی جدی صورت بگیرد.

محمد منصوری، رییس سندیکای آسانسور هم با اشاره به مشکل صنعت آسانسورسازی در مورد پروانه‌های مونتاژ که اخذ آن با هزینه‌های بالا و صرف وقت بسیار امکان‌پذیر است، گفت: کاش برای آن مصوبه‌ای تنظیم شود.

برای آلودگی خودروها فکری بکنید

عباسعلی قصاعی، عضو هیات‌رییسه اتاق تهران نیز با ارائه پیشنهاد سرمایه‌گذاری خودروسازان بر روی خط تولید خودروهای هیبریدی برای حفظ محیط زیست خطاب به محرابیان گفت: برای آلودگی هوا فکری بکنید و در این زمینه از فناوری‌های برتر جهانی کمک بگیرید.

گلایه از غیبت نمایندگان وزیر

فرهاد فزونی، عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق تهران نیز خواستار حضور بیشتر و مستمر نمایندگان وزارت صنایع در جلسات هیات نمایندگان این اتاق شد.

صفدر سلامی، رییس اتحادیه حق‌العمل‌کاران گمرکی ایران نیز گفت: ابلاغیه وزارت صنایع به گمرک براساس بند ۱۲ ماده ۴۰ قانون اساسی با این قانون همخوانی ندارد و این دستور‌العمل نیازمند به بازخوانی و اصلاح است.

بعد از نشست، محرابیان با خبرنگاران

علی‌اکبر محرابیان پس از پایان نشست و هنگام خروج از سالن، با انبوه خبرنگارانی مواجه شد که از او در مورد مساله استیضاحش می‌پرسیدند. پرسش‌هایی که تنها با سکوت آقای وزیر روبه‌رو شد. وی همچنین واگذاری ایران خودرو به دلیل بدهی را «شایعه» دانست و آن را رد کرد.محرابیان با ابراز خرسندی از اینکه همکاری خوبی بین وزارت صنایع و بخش خصوصی شکل گرفته است، گفت: این امر باعث حل بخشی از چالش‌های پیش روی صنعت می‌شود، باید به این نکته توجه کرد که به خاطر حجم بالای صنعت و سرمایه‌گذاری‌هایی که طی سال‌های اخیر در این بخش انجام شده موضوعات بسیار گسترده است و حل مشکلات نیاز به کار بیشتری دارد.

مشکل صنعت بر کسی پوشیده نیست

محرابیان در ادامه گفت: این‌که امروز در صنعت مشکل داریم، بر کسی پوشیده نیست. او مشکلات را مرتبط با عرصه رقابت‌، بحران اقتصاد جهانی و نیز نقدینگی و کاهش پرداخت تسهیلات ارزیابی کرد.وزیر صنایع همچنین با ذکر مثال‌هایی مبنی‌بر اینکه تولیدات کشور در انبارها نمانده‌اند، گفت: عرض من این نیست که مشکل نداریم. مشکل داریم، اما باید زبان مشترکی برای رفع این مشکلات داشته باشیم. اگر در مشکلات بزرگنمایی کنیم، نظام بانکی رویگردان می‌شود و می‌گوید چرا سرمایه‌گذاری کند.

او در مورد شرایط حال حاضر صنعت کشور گفت: به دلیل حجم بالای واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته، طبیعی است که مسائل گسترده‌تر و متنوع تر شده و این موضوع کارهای جدیدی را می‌طلبد.

محرابیان افزود: نقدینگی و تعرفه از جمله موضوعات و مشکلات فعلی بخش صنعت است، اما این گونه هم نیست که با یک تصمیم بتوان برای کل صنعت نسخه پیچید و این دو مشکل را حل کرد.وزیر صنایع و معادن در پاسخ به این سوال خبرنگار صدا و سیما که «دیدیم امروز صبح لقمه نانی از سفره بخش خصوصی برداشتید آیا شما هم لقمه‌ای بر سفره بخش خصوصی خواهید گذاشت؟» گفت: بالاخره لقمه نانی که ما از سفره این بخش می‌خوریم به دلیل همفکری است و دولت تنها امانت‌دار مردم و فعالان بخش خصوصی است، با اجرای اصل ۴۴ همکاری بین بخش خصوصی و دولت نیز باید بیشتر شده و در یک فضای صمیمی مشکلات حل و فصل شود.

وی در خصوص واگذاری سازمان‌های توسعه‌ای نیز خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا سازمان‌های توسعه‌ای منحل نمی‌شود، چرا که نقش مهمی در پرداختن به صنایع استراتژیک به ویژه صنایع نوین ایفا می‌کند، این در حالی است که ممکن است بخش خصوصی به دلیل نبود جذابیت‌های مالی نخواهد در تمامی بخش‌ها سرمایه‌گذاری کند که در این صورت بخش دولتی و سازمان‌های توسعه‌ای وارد میدان شده و به سرمایه‌گذاری می‌پردازند. محرابیان خواستار کنترل کیفی کالاها در کنار مباحث تعرفه‌ای برای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی به داخل کشور شد و گفت: علاوه بر اینکه باید با مدیریت واردات بازار داخل کشور را برای حضور فعال صنعت داخلی مهیا کنیم، صنایع نیز باید رقابت پذیر شوند.

در نشست صبحانه اتاق تهران، مسعود سمیعی‌نژاد (معاون امور معادن)، افشین روغنی(معاون امور صنایع و اقتصادی)، خدامراد احمدی (مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی)، سید مجید هدایت (رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع) سیدرضا فاطمی امین (مشاور وزیر) و علی ملک (رییس شورای اطلاع‌رسانی و تبلیغات صنعت)، علی‌اکبر محرابیان را همراهی کردند.