مافیایی پشت صحنه قاچاق وجود دارد
برخورد با دانه درشت‌ها نیاز جدی است
گروه بازرگانی - مراسم تودیع و معارفه روسای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دیروز در محل کتابخانه ملی با حضور وزیر دادگستری، نماینده قوه قضائیه در ستاد، جمعی از نمایندگان مجلس، غلامحسین الهام، رییس سابق و سعید مرتضوی، رییس جدید برگزار شد.

وزیر دادگستری در این مراسم با اشاره به اینکه امنیت تولید داخلی برای سرمایه‌گذار فراهم نیست و سرمایه‌گذاران نگران این‌ هستند که به دلیل وجود قاچاق کالا نتوانند تولید خود را عرضه کنند، گفت: برخورد مستمر با دانه درشت‌ها نیاز جدی است و در حالی که جنس قاچاق به صورت مسلحانه به کشور وارد می‌شود به معنای این است که مافیایی پشت صحنه قاچاق وجود دارد.
به گزارش «ایسنا» مرتضی بختیاری با اشاره به گزارش دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه در صورت صحت گردش مالی سالانه‌ اعلام شده مربوط به قاچاق در کشور باید فاتحه‌ تولید داخلی را خواند، ادامه داد: من به رییس جدید پیشنهاد می‌کنم با کمک تولیدکنندگان و فعالان حوزه‌ صنعت کانال‌های قاچاق کالا را شناسایی کرده و آنها را مسدود کند.
وی با بیان اینکه رویکرد رهبر معظم انقلاب به تولید رویکرد جهاد مقدس است، گفت: بالاترین کارشکنی در تولید ورود کالای قاچاق است.
بختیاری با تاکید بر اینکه اگر تدبیر جدی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا نداشته باشیم، نمی‌توانیم شعار حمایت از تولید داخلی را بدهیم، گفت: آنهایی که با همه‌ مقدسات نظام ما برای ضربه زدن به انقلاب وارد فتنه شدند آیا فکر نمی‌کنید در مباحث اقتصادی هم دارای برنامه هستند. بنابراین نگاه ما به مفسدان حوزه تولید و اقتصاد باید عوض شود. وی به برنامه‌های دولت برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا، سازمان بازرسی، وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات حکومتی همه در کنار هم نباشند، برنامه‌ بزرگی مانند اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهد شد.
تاکید بر برخورد با دانه درشت‌ها
حجت‌الاسلام زرگر، نماینده قوه قضائیه نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌های مهم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها است، گفت: دستگاه قضایی بعد از ورود به موضوع قاچاق کالا و ارز و براساس فرمان رهبری در شانزده استان 141 قاضی ویژه را در این بخش منصوب کرده است.
او با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی برای ایجاد هماهنگی در این حوزه تهیه و ابلاغ شده است، افزود: با قضات ویژه ارتباط مستمر وجود دارد و احکام آنها ارزیابی می‌شود. همچنین در برطرف کردن موانعی که باعث اجرا نشدن احکام می‌شد اقداماتی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته در یک استان هفت هزار پرونده موجود در اجرای احکام به 30 پرونده تقلیل یافته و چهار میلیارد و 110 میلیون تومان از قاچاقچیان اخذ شده است، ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه‌ها می‌تواند از لطمات زیاد پدیده‌ سنگین قاچاق جلوگیری کند.
زرگر با تاکید بر اینکه باید موانع ایجاد کننده تفرقه در حوزه قاچاق برطرف شود، گفت: در خواست من از آقای مرتضوی به عنوان رییس جدید ستاد برخورد با دانه درشت‌ها است. در یک بخش با ۶۶۸ فیش جریمه دو میلیارد تومان جریمه اخذ شده؛ اما در جایی با ۳۰۰ فیش ۲۰۴ میلیون تومان جریمه اخذ شده و این نشان می‌دهد که باید سرمایه‌گذاری روی دانه درشت‌ها بیشتر شود.
همچنین رییس سابق مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه کار این ستاد مبارزه عملیاتی در عرصه قاچاق نیست و مقصودش تعطیل کردن دستگاه‌های مبارزه کننده با قاچاق کالا نبوده است، گفت: این ستاد نزدیک‌ترین جایگاه به رییس جمهور است تا دستگاه‌های مرتبط را هماهنگ و موانع موجود را با استفاده از ظرفیت‌های دولت برطرف کند.
غلامحسین الهام با تاکید بر اینکه در این عرصه به سیاست‌گذاری جدی‌تر نیاز است، گفت: هر جا اجازه ورود کالا داده شد موضوع قاچاق منتفی شده است، اما واقعیت ورود کالا به کشور وجود دارد و اثر واقعی آن در تجارت غیر قابل انکار است، بنابراین باید سیاست‌های راهبردی اقتصادی در حمایت از تولید با اصول مبارزه با قاچاق کالا هماهنگ شود.
وی افزود: گاهی بین برنامه‌های دستگاه‌ها تعارضی در اهداف پیش می‌آید و سخت‌ترین کار ستاد انجام سیاست‌های کلان است، به شکلی که هم به نفع تولید و تجارت باشد و هم با قاچاق مبارزه کند.
تقی‌زاده، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مراسم با تاکید بر اینکه قاچاق پدیده‌ای سیال است و هر راه که بسته می‌شود راه دیگری باز خواهد شد، گفت: تلاش ما این بوده که از سمت افراد خرد و کسانی که از سرناچاری به قاچاق روی آورده‌اند، به سمت دانه درشت‌ها برویم.
به گفته وی، طی چهار سال گذشته به‌رغم کاهش تعداد پرونده‌های مرتبط با قاچاق ارزش این پرونده‌ها 300 درصد افزایش داشته است.
تقی‌زاده به مشکلات برسر راه اجرای احکام پرونده دانه درشت‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از دو هزار پرونده‌ با ارزش میلیاردی تشکیل شده؛ اما بعضی جاها که برای مقابله وارد می‌شویم و روی دانه درشت‌ها دست می‌گذاریم، سرو صداها بلند می‌شود در واقع اینها پروژه‌های درگیری است؛ اما در سیاست‌گذاری هیچ بعدی از قاچاق نیست که اکنون سیاست قطعی و روشنی در آن وجود نداشته باشد.
سه برنامه رییس جدید
سعید مرتضوی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مراسم گفت: قانون موجود مبارزه با قاچاق کارآیی لازم را ندارد و باید از طریق مجلس شورای اسلامی و سایر مراجع ذی‌ربط پیگیری شود.
مرتضوی پس از تشریح اثرات منفی قاچاق بر تولید و تجارت کشور اظهار داشت: اینجانب براساس سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در جهت کاهش و ریشه‌کن کردن قاچاق کالا و کمک به تسهیل تجارت قانونی ،استراتژی آینده ستاد را تدوین کرده‌ام.
وی در تشریح برنامه‌های کوتاه مدت خود گفت: در زمینه اقدامات مقابله‌ای به دنبال اشراف اطلاعاتی، اشراف عملیاتی، رصد پرونده‌های مهم، شناسایی و برخورد با قاچاقچیان دانه‌درشت، تقویت و صیانت از عوامل اجرایی درگیر و حذف مظاهر علنی قاچاق هستیم.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در اقدامات پیشگیرانه به دنبال ایجاد قابلیت رهگیری کالا، مبارزه با کالای قاچاق در انبارها و در سطوح عرضه، جلوگیری از بازگشت کالای مکشوفه به بازار، کمک به تخصصی کردن گمرکات کشور، استفاده از فناوری‌های نوین در کنترل غیر مانع و استفاده از تبلیغات هوشمند هستیم.
وی در تشریح برنامه‌های میان مدت خود که تا دو سال دیگر انجام می‌شود، بیان کرد: کمک به برنامه انسداد مرز در غرب و شرق کشور ، تدوین سیاست جنایی موثر در مبارزه با قاچاق، ساماندهی اسکله‌های جنوبی کشور، ساماندهی ترافیک دریایی، تنقیح قوانین، مشارکت بخش‌خصوصی، استفاده از ظرفیت دیپلماسی کشور و توسعه مبارزه با قاچاق از طریق سازمان‌های مردم نهاد را دنبال خواهیم کرد.
مرتضوی در تشریح برنامه‌های بلند مدت خود گفت: در مدت سه سال آینده به دنبال رقابت‌پذیری کالاهای داخلی، بازنگری در فرآیندهای تجاری، بررسی امکان ایجاد حداکثری حمل کالا از مبدا تولید به کشور، پیگیری بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و اقدامات بازدارنده در جهت افزایش ریسک قاچاق در مرکزیت کشور و باندهای بزرگ، همکاری‌های فرادستگاهی و شناسایی و حذف بسترهای شکل‌گیری قاچاق در مبادی رسمی و مناطق آزاد هستیم.
رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با پیگیری اجرای دقیق قانون نظام صنفی از رویش غیرقانونی دکه‌ها و صنوف غیر قانونی جلوگیری می‌شود و از توزیع کالای خارج از مجاری رسمی ممانعت به عمل می‌آید.
وی در پایان گفت: به دنبال پیگیری اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، قانون ساماندهی مبادلات مرزی، قانون مالیات بر ارزش افزوده، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مسافران و زائران، افزایش ریسک قاچاق و توسعه هماهنگی بین دستگاه‌های مسوول هستیم.