رایزن بازرگانی ایران گفت: ایران و ترکیه دارای یک اقتصاد مکمل و نزدیک به هم هستند، اما متاسفانه شاهد این هستیم که حجم تجارت ترکیه ۳ برابر حجم تجارت ایران است.

محمد کاظم ملکی در گفت‌وگو با «فارس» افزود: چون ترک‌ها نفت نداشتند، مجبور بودند زیرساخت‌ها را برای تجارت آماده کنند، اما متاسفانه در ایران به‌رغم وجود منابع غنی زیرزمینی ما کمتر به فکر تجارت بودیم.

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه تصریح کرد:‌ حجم صادرات ترکیه از حجم کل تجارت ما بیشتر است، در صورتی که جمعیت یکسان داریم و خاک ایران دو برابر خاک ترکیه است.

وی افزود: کشور ترکیه ۱۴۰ رایزن بازرگانی در دنیا دارد، در حالی که ایران فقط ۱۹ رایزن بازرگانی دارد که این ۱۹ رایزن هم اخیرا معرفی شده‌اند.

ملکی در خصوص دلایل حضور پررنگ ترک‌ها در بازار گفت: عراق سهم ما است، ولی متاسفانه امروز ترکیه در حال رسیدن به قدرالسهم ما است و شاید هم در آینده سهم بیشتری از ما داشته باشد.

وی افزود: دولت ترکیه برای حمایت از کالاهای صادراتی درصدی از هزینه‌‌های حمل‌ونقل را تقبل می‌کند، در واقع مشوق‌های صادراتی به صورت نقدی نیست و مدل‌های متنوعی دارد.

به گفته ملکی، ارزش مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۰ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۰۹ به حدود ۷ میلیارد دلار رسید که دلیل آن کاهش قیمت جهانی انرژی و بحران‌‌های مالی است.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه همسایگان استراتژیک هستند، خاطرنشان کرد: ما الزام داریم تا به هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری برسیم که با رونق اقتصادی روابط دو کشور می‌تواند اوج بگیرد.

رایزن بازرگانی ایران در ترکیه گفت: دو خط اعتباری از طریق بانک های عامل ایران برای ترکیه در نظر گرفته‌ایم، به طوری که بانک ملت ایران یک خط اعتباری ۱۰ میلیارد یورویی برای خرید کالاهای مصرفی از ایران به تجار ترک می‌دهد.

وی افزود: همچنین یک خط اعتباری ۳۵ میلیون یورویی از طریق بانک توسعه صادرات ایران به بانک ملت استانبول اعطا شده که کالاهای با دوام به مدت سه سال و کالاهای مصرفی برای یک سال با نرخ لایبور به اضافه دو را در بر می‌گیرد. رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز گفت: با تهیه طرحی سه‌ساله صادرات ایران به عراق به اندازه صادرات ایران به کل دنیا می‌شود.

مهدی نجات‌نیا با اشاره به اینکه «صادرات ایران به عراق حدود ۵ میلیارد دلار است که ۳ میلیارد دلار آن کالا، یک میلیارد دلار خدمات و مابقی صادرات کالاهایی نظیر برق است که در جایی ثبت نمی‌شود.» افزود: ترکیه فقط ۶ میلیارد دلار صادرات کالا و حدود ۴ میلیارد دلار هم صادرات خدمات به عراق دارد.نجات‌نیا گفت: ترکیه در عراق ۳۰ نفر رایزن بازرگانی دارد در حالی که ما تنها یک نفر رایزن بازرگانی داریم.وی افزود: وزارتخانه‌های ما هر کدام کاری انجام می‌دهند و با یکدیگر هیچ هماهنگی ندارند و بعضا جلوی کار هم را می‌گیرند و در واقع با هم یک رقابت منفی دارند.

رایزن بازرگانی ایران همچنین به خلاء مراکز تجاری ایران در عراق اشاره کرد و گفت: ما چندین بار مکان‌هایی برای مراکز تجاری در نظر گرفته‌ایم، اما یک تشکل واحد عهده‌دار آن نمی‌شود، به طوری که چندین تشکل از میانه‌راه باز گشته‌اند.

به گفته نجات نیا، بخش خصوصی ایران به قراردادهای خود پایبند نیست، در واقع عمده مشکل ما در عراق مربوط به خودمان است، چرا که عراقی‌ها با تمام دنیا کار می‌کنند و هیچ مشکلی هم ندارند.