قانون فعلی گمرک ایران ناهنجار است

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازرگانی - دبیر همایش روز جهانی گمرک دیروز در آستانه روز جهانی گمرک، در ساختمان ستادی این سازمان با خبرنگاران رسانه‌ها گفت‌وگو کر؛ این در حالی است که پس از گذشت یک سال از حضور اردشیر محمدی در راس گمرک ایران این نخستین نشستی بود که توسط روابط عمومی این مجموعه تدارک داده شد و این وقفه طولانی منجر به طرح سوالات کلیدی از مشاور عالی رییس کل گمرک شد که جا داشت اردشیر محمدی پاسخگوی این سوالات باشد.

کاظم سلیمی، مشاور عالی رییس کل گمرک در این مراسم بر اصلاح ساختار درونی و بیرونی گمرک و ایفای نقش بیشتر این سازمان در مراکز تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور تاکید کرد و اظهار داشت: جایگاه این سازمان در گذشته مورد بی‌‌مهری قرار گرفته است.

دبیر همایش روز جهانی گمرک ضمن انتقاد صریح از جایگاه گمرک خواستار بازخوانی و اصلاح ساختار این مجموعه شد و گفت: در همایش روز جهانی گمرک ضمن بحث و تبادل نظر پیرامون چالش‌های ساختاری در گمرک جایگاه حقیقی و حقوقی این سازمان در گذشته و حال با حضور مسوولان عالی رتبه بررسی و مهندسی مجدد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صد سال قبل بودجه گمرک بیش از۱۵ درصد از کل درآمد این سازمان بود، اما در سال ‌جاری به کمتر از ۵/۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

دبیر همایش روز جهانی گمرک ادامه داد: در سال جاری سرانه وصول درآمد گمرک حدود ۹۰ میلیون تومان بوده، در حالی که صد سال قبل کل درآمد گمرک ۳ میلیون تومان و بودجه این سازمان حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

سلیمی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه قانون جدید امور گمرکی در مجلس پس از بررسی لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یکی از ابزارهای مهم برای رسیدن به جایگاه واقعی در گمرک، قانون است که نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به قانون جدید امور گمرکی رای قاطع داده‌اند.

وی تصویب لایحه جدید قانون امور گمرکی در مجلس را بزرگ‌ترین ابزار گمرک برای رسیدن به جایگاه واقعی و اصلاح ساختار فعلی آن دانست. سلیمی تاکید کرد: در صورت تصویب این قانون در ۶ ماهه سال آینده حرکت‌های روبه پیشرفت گمرک به شکل ملموس بوده و در سال آینده شاهد مهندسی مجددی در شیوه‌ها، فرآیند‌ها و روش‌ها خواهیم بود.

به گفته وی فازهای اول و دوم اصلاح نظام امور گمرکی نهایی شده که پس از اتمام سه فاز دیگر، گمرک به یک سیستم الکترونیکی در قالب آسیکودای جهانی تبدیل خواهد شد.

سلیمی با انتقاد از قانون فعلی گمرک که با فضای کنونی بسیار ناهنجار است، تاکید کرد: در بحث تصمیم گیری‌ها در گمرک مشکل حاد داریم و زمانی که بحث آسیب شناسی در گمرک مطرح می‌شود خطاهای انسانی در اذهان متبادر می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون گمرک مستاصل‌ترین نیروها را با محرومیت‌های خاص خود دارد.

وی با بیان اینکه در فضای بهره‌وری و ایجاد انگیزه گمرک واقعا مستاصل است، اظهار داشت: کار گمرک تخصصی است و بعضا فعالیت‌های این سازمان در داخل ستادها انجام می‌شود، در حالی که یک کارمند گمرک در مقایسه با کارمند شرکت فرودگاه‌ها، سازمان بنادر، سازمان حمل‌ونقل و سایر سازمان‌ها از نظر حقوق دریافتی، فضای کار، معیشت و حتی تغذیه در مرحله بسیار پایین‌تری قرار دارد، این در حالی است که گمرک برای پخش یک تیزر تبلیغاتی، مشکل مالی دارد. یادآور می‌شود که ۶ بهمن‌ماه (۲۶ ژانویه) روز جهانی گمرک نام‌گذاری شده است.