بر اساس مصوبه دولت قرار بود در سال ۸۸ سیستم بانکی تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی تسهیلات بدهد، اما مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی از پروژه‌های دهگانه وزارت بازرگانی در راستای اصلاح نظام توزیع و طرح تحول اقتصادی است تاکنون دو مجموعه صرفه و شیرین عسل آغاز به کار کرده‌اند که این روند به دلیل تعلیق تسهیلات وزارت بازرگانی به کندی پیش می‌رود و به نظر می‌رسد با چنین روالی نمی‌توان به توسعه فروشگاه‌هایی از این دست برای اصلاح نظام توزیع دل بست.

حسن رادمرد، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با «فارس» با بیان اینکه «در حال بررسی موضوع هستیم»، می‌گوید: هم‌اکنون بانک‌ها با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند. این درحالی است که پیش از این مفتح، معاون وزیر بازرگانی اعلام کرده بود: «چون واحدهای صنفی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای استقبال نکردند ما هیچ شرکتی را برای دریافت تسهیلات معرفی نکرده‌ایم؛‌ هر شرکت متقاضی فروشگاه زنجیره‌ای حداقل باید ۲۰۰ واحد صنفی را جذب کند و اگر این اتفاق بیفتد ما استقبال می‌کنیم و حتی تسهیلات هم در اختیار آنها می‌گذاریم.» رضا صحرایی، رییس هیات‌مدیره فروشگاه زنجیره‌ای صرفه در پاسخ به این سوال که آیا شما تسهیلاتی که وزارت بازرگانی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در نظر گرفته است را دریافت کرده‌اید یا خیر، گفت: ما درخواست خود را به وزارت بازرگانی داده‌ایم، اما به نظر می‌رسد که مکانیزم ارائه این تسهیلات به روشنی بیان نشده و بانک‌ها در خصوص این تسهیلات توجیه نیستند و در واقع آیین‌نامه اجرایی خاصی برای تسهیلات این فروشگاه‌ها وجود ندارد.

از سوی دیگر بر اساس وعده‌های وزارت بازرگانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی حداقل مشمول ۳۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شوند که این طرح نیز معلق شده است. صحرایی در خصوص مشکلات مالیاتی این فروشگاه‌ها اظهار داشت: مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم از مواردی است که دقت لازم در آن صورت نگرفته است؛ چرا که با دستور وزیر و مقامات دولتی مالیات تعیین نمی‌شود؛ چون مالیات مبتنی بر قانون است و قانون باید به تصویب مجلس برسد و تا جایی که من اطلاع دارم در خصوص مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی هنوز هیچ لایحه‌ای در دست اقدام نیست.

وی افزود: در حال حاضر دولت مالیات‌های خود را با چانه‌زنی از واحدهای صنفی دریافت می‌کند حال آنکه با اجرای معافیت مالیاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای حتی شاهد افزایش درآمد دولت نیز خواهیم بود. رییس هیات‌مدیره فروشگاه‌های زنجیره‌ای صرفه گفت: دولت نباید طرحی را که هنوز قانونی نیست بیان کند؛ این چه تشویقی است که ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. ما هیچ یک از مشوق‌های وزارت بازرگانی را تاکنون ندیده‌ایم.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانیان نیز در این باره توضیح می‌دهد: ما از مرکز اصناف درخواست کرده‌ایم قطعیت این موضوع را رسما به فروشگاه‌های زنجیره ای ابلاغ کنند.

اعظمی خاطرنشان کرد: هنوز این نگرانی وجود دارد. بحث مالیات بر ارزش افزوده با مکانیزم جدید سوالات جدیدی را مطرح کرده است که آیا ۳۰ درصد معافیت مالیاتی در نظام مالیات بر ارزش افزوده اعمال می‌شود یا بر اساس مالیات عملکرد مطابق مالیات سال‌های قبلی خواهد بود، بنابراین باید نحوه پرداخت مالیات توسط این واحدها روشن شود.