دنیای اقتصاد- آمار رسمی منتشر شده از اوضاع تجارت خارجی کشور در سال گذشته اگر چه حاکی از کاهش 6/1درصدی ارزش واردات است، اما افزایش 5/17درصدی وزن کالاهای وارداتی دلالت بر آن دارد که آنچه باعث کاهش ارزش واردات شده نه کاهش حجم واردات که کاهش قیمت‌های جهانی بوده است. همین عامل باعث شده است که به رغم افزایش 40درصدی حجم صادرات غیرنفتی فقط شاهد 10‌درصد رشد ارزش در این حوزه باشیم.

گزارش تجارت خارجی کشور در سال ۸۸
صادرات 3/21 میلیارد دلاری
۱ /۵۵ میلیارد دلار کالا وارد شد
گروه بازرگانی - آمار رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال 88 به‌رغم رشد 1/10 درصدی صادرات غیرنفتی، واردات با کاهش 59/1 درصدی رو به رو شده است. تجارت خارجی کشور طی سال گذشته با 21 میلیارد و ٣٢١ میلیون دلار صادرات غیرنفتی در برابر 55 میلیارد و 189 میلیون دلار واردات رسمی، رقم خورده است.
به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران، وزن این میزان صادرات غیرنفتی ۴۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تن بود که به لحاظ وزن نیز ۵۹/۳۹ درصد رشد داشته است. در سال گذشته ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی و تجارت چمدانی به ۲۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار رسید.
اقلام عمده صادراتی
سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی عمده‌ترین کالای صادراتی در سال ۸۸ بوده است. سهم این کالا از صادرات غیرنفتی کشورمان در مدت یاد شده یک میلیارد و ۱۷ میلیون دلار بود و ۷۷/۴ درصد از کل صادرات غیرنفتی به این کالا اختصاص داشت.
پروپان مایع شده در جایگاه دوم قرار گرفت و با 961 میلیون دلار 51/4درصد از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد. پلی‌اتیلن گرید فیلم با 934 میلیون و 300 هزار دلار سومین کالای عمده صادراتی کشورمان بود که صادرات این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 769 درصدی همراه بود.
جایگاه بعدی نیز به پسته اختصاص دارد که سهم این کالا از صادرات غیرنفتی در سال گذشته به ۹۲۸ میلیون دلار رسید. متانول نیز با ۶۵۳ میلیون دلار از جمله عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشور بود.
از این اقلام و آمار چنین بر می‌آید که میعانات گازی و فرآورده‌های پتروشیمی همچنان در صدر فهرست کالاهای صادراتی کشور قرار دارند.
افول تجارت مرزنشینان
مرزنشینان در سال گذشته در مجموع 46 میلیون و 500 هزار دلار انواع کالا به روش تجارت چمدانی صادر کردند که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 94/5 درصد کاهش داشت.
وزن صادرات از محل تجارت چمدانی نیز در این مدت ۳۹ هزار و ۸۰۰ تن برآورد شده که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۷ با ۵ درصد افزایش همراه شده است.
خریداران عمده کالای ایرانی
در سال گذشته عراق با واردات ۴ میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار انواع کالای ایرانی عمده‌ترین واردکننده کالا از ایران بود؛ اگر چه پیش‌بینی می‌شد که ارزش صادرات به این کشور کمتر از این رقم باشد. در این مدت ۳۲/۱۹ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان به کشور عراق اختصاص داشت.
چینی‌ها با خرید سه میلیارد و 120 میلیون دلار انواع کالای ایرانی، دومین کشور بزرگ واردکننده کالا از ایران بودند. سهم چین از کل صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 66/14 درصد رسید. امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 875 میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت و 51/13 درصد از کل صادرات غیرنفتی کشورمان راهی این کشور شد. هند نیز که طی سالیان گذشته کم‌کم به یکی از شرکای اصلی تجارت خارجی ایران تبدیل شده است، با یک میلیارد و 263 میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و دو میلیون دلار رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.
واردات؛ از بنزین تا گندم
طی سال گذشته 51 میلیون و 851 هزار تن کالا وارد کشور شد که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن 45/17 درصد افزایش داشت. با این حال ارزش این میزان واردات 55 میلیارد و 189 میلیون دلار بوده که نشانگر 52/1 درصد کاهش در مقایسه با سال 87 است. در سال گذشته بنزین عمده‌ترین کالای وارداتی کشورمان بود که به ترتیب 3/8 درصد از ارزش و 15 درصد از وزن کل واردات را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غیرممزوج با 79/3 درصد سهم ارزشی و 46/8 درصد سهم وزنی در جایگاه دوم و گندم با 14/2درصد سهم ارزشی و 9 درصد سهم وزنی در جایگاه سوم قرار گرفتند.
و اما شرکای اصلی واردات ایران غیر از عراق و افغانستان همان شرکای عمده صادرات هستند. در مدت یادشده امارات متحده عربی مبدا ۲۶ /۲۹ درصد از کل ارزش واردات کشورمان بود و به عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران رتبه نخست را در میان سایر کشورها به خود اختصاص داد. چین با اختصاص ۷۷/۸ درصد سهم ارزشی رتبه دوم و آلمان نیز با ۴۸/۸ درصد سهم در رتبه سوم جای گرفت. کشورهای کره و سوئیس نیز به ترتیب ۲۶/۶ درصد و ۸۷/۳ درصد از ارزش کل واردات ایران را به خود اختصاص دادند و چهارمین و پنجمین صادر‌کننده اصلی کالا به ایران بودند.