محیط زیست جلوی ساخت بندر کاسپین را گرفت

نمایی از بندر انزلی

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان از توقف عملیات ساخت بندر بزرگ کاسپین در منطقه آزاد انزلی خبر داد. احداث این بندر از جمله مصوبات استانی هیات دولت است. کامران زلفی‌نژاد در گفت‌وگو با «مانا» علت توقف ساخت این بندر را «نداشتن مجوزهای مربوطه» دانست و گفت: منطقه آزاد انزلی بدون آنکه مجوزی از سوی محیط زیست دریافت کند، تنها به تهیه کتابچه ارزیابی اقدام کرد و قبل از برگزاری جلسه دفاعیه، مشاوران آن اقداماتی را انجام دادند.

زلفی‌نژاد تصریح کرد: هر چند که عملیات ساخت بندر متوقف شده است، اما سازمان منطقه آزاد انزلی همچنان بر ادامه انجام عملیات ساخت بندر مصر است.

به گفته مسوولان، تیم ویژه‌ای از اداره حفاظت محیط زیست استان گیلان به منظور بررسی و جلوگیری از ساخت این بندر در منطقه حضور یافته است. قرار است برای ساخت بندر کاسپین ۳۰۰ هکتار از اراضی دریا به عمق هشت متر خشک شود، موضوعی که با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست رو‌به‌رو شده است.

براساس مصوبه هیات دولت باید بندر مزبور با ظرفیت دو میلیون تن ساخته شود، اما منطقه آزاد انزلی در نظر دارد ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر را به بیش از ۱۱ میلیون تن در سال افزایش دهد.

این در حالی است که مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی ساخت بندر کاسپین را با توجه به ظرفیت بار منطقه، فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند و معتقدند ساخت این بندر با ظرفیت موردنظر سازمان منطقه آزاد انزلی، به مثابه هدر دادن سرمایه است.

به باور مسوولان این سازمان، منطقه آزاد انزلی باید به منظور اجرایی کردن مصوبه هیات دولت موج شکنی به طول ۱۵۰۰ متر بسازد، در حالی که هم اکنون این منطقه در حال ساخت موج شکنی به طول ۲/۶ کیلومتر و عمق ۱۵ متر است.

مسوولان سازمان بنادر می‌گویند چنانچه منطقه آزاد انزلی قصد دارد به احداث بندری مشابه بندر انزلی اقدام کند، به این منظور احداث موج شکنی با عمق ۱۰متر کافی است.

مسوولان بندری گیلان بر این باورند که منطقه آزاد انزلی بهتر است به وظیفه اصلی خود که همانا ایجاد ارزش افزوده، فرآوری کالا و صادرات مجدد است اقدام کند و ساخت بندر را به ارگان‌های متولی آن بسپارد.

در سال ۸۸ نزدیک به ۶میلیون و ۶۵۶هزار تن کالا در بندر فعلی انزلی تخلیه و بارگیری و ۱۸۰هزار تن بار از این بندر به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده است.