معاون وزیر بازرگانی از تشکیل کمیته سیاستگذاری مصرف‌کنندگان (COPOLCO) خبر داد و گفت: این کمیته که با پیگیری‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شکل گرفته است، گامی موثر در مسیر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود. محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با «مهر» خاطرنشان کرد: با توجه به وظایف این کمیته در رابطه با حقوق مصرف‌کنندگان، فعال‌سازی کمیته‌های کاری از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

به گفته ضیغمی، پیش از این، کمیته‌های کاری که در عمل، فرآیندها و وظایف COPOLCO را در ایران هماهنگ می‌کنند، تشکیل نشده بود؛ اما امید می‌رود با شروع به کار کمیته‌های کاریCOPOLCO در ایران، شاهد توجه هر چه بیشتر به حقوق مصرف‌‌کنندگان در تدوین استانداردها و ضوابط اجرایی باشیم.

این کمیته چنانکه معاون وزیر بازرگانی می‌گوید، ۹ کارگروه شامل کارگروه اوﻟﻮﻳﺖ‌ها از دﻳﺪ ﻣﺼﺮف‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، کارگروه ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺼﺮف‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، کارگروه اﻳﻤنی ﻣﺤﺼﻮﻻت، کارگروه ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺼﺮف‌ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن در ﺑﺎزار ﺟﻬﺎنی، کارگروه ﺁﻣﻮزش اﻧﺮژی و ﮐﺎرﺁﻣﻮزی، کارگروه ﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮ در راهنمای ۳۷، کارگروه راهکارهای اﺳﺘﺎﻧﺪارد‌ﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت و کارگروه اوﻟﻮﻳﺖ‌ﮔﺬاری اﻓﺮاد ﻣﻬﻢ، دارد.

در حال حاضر ۱۵۷ کشور عضو سازمان ISO هستند که اهدافی همچون تسهیل تجارت بین‌‌المللی، ارائه کیفیت، ایمنی و امنیت به مصرف‌‌کننده و توسعه بهینه فناوری در کشورهای عضو را دنبال می‌کند و یکی از مهم‌ترین گروه‌های کاری ISO، گروه‌ COPOLCO است. بر این اساس، ﺳﺎزﻣﺎن ISO از دو طریق نیازهای مصرف‌کنندگان را مدنظر قرار داده است. اول، در ﻓﺮﺁﻳﻨـﺪهای ﺗـﺪوﻳﻦ اﺳـﺘﺎﻧﺪاردها، از ﻃﺮﻳـﻖ ﻣـﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌـﺎل اﻋـﻀﺎی ملی مصرف‌کنندگان و دوم، در ﺳـﻄﺢ ﻓﺮﺁﻳﻨـﺪهای ﺳﻴﺎست‌گذاری، از ﻃﺮﻳﻖ ﻣـﺸﺎرﮐﺖ در ﮐﻤﻴﺘـﻪ ﺳﻴﺎست‌‌گذاری ﻣـﺼﺮفﮐﻨﻨﺪﮔﺎن به نیازهای مصرف‌کنندگان توجه می‌کند. دبیرخانه مرکزی COPOLCO در شهر ژنو سوئیس قرار دارد.